Ο Όσιος
Νείλος
του Σόρκϊυ καταγόταν
από την
ευγενή οικογένεια των Μάικωφ και γεννήθηκε στη Μόσχα
το 1433 μ.Χ.
από ευσεβείς
γονείς. Όταν ήταν νέος, εργάσθηκε ως ταχυγράφος στην υπηρεσία
του μεγάλου
ηγεμόνος της Μόσχας.
Η αγάπη
του προς τον μοναχικό βίο οδήγησε τα
βήματά του στη μονή της Λευκής Λίμνης, που είχε ιδρύσει ο ασκητής
Κύριλλος. Λίγο αργότερα
μεταβαίνει στο Άγιον
Όρος, με το συμμοναστή του μοναχό Ιννοκέντιο και ασκητεύει
στη «Σκήτη του Ξυλουργού».
Υπάρχει βέβαια η
πληροφορία ότι έμεινε
για ένα μεγάλο χρονικό
διάστημα στη μονή του Αγίου
Διονυσίου του Αγίου
Όρους, η οποία
εκείνη την εποχή
βρισκόταν σε μεγάλη ακμή.
Ο Όσιος
Νείλος και ο
μοναχός Ιννοκέντιος επιστρέφουν στη Ρωσία
περί το 1480 μ.Χ. Η
αναζήτηση της ησυχίας τον κάνει να αποσυρθεί
σε
ένα μικρό ερημικό μέρος, λίγο μακρύτερα
από τη μονή Λευκής Λίμνης, στον
ποταμό Σόρα. Εκεί
κτίζει και ένα
μικρό ναό προς
τιμήν της Δεσποτικής
εορτής της Υπαπαντής του Κυρίου
και επιδίδεται στο θεωρητικό βίο και
την αδιάλειπτη προσευχή.
Αλλά και εδώ ο Όσιος
Νείλος συνιστά προσοχή
και διάκριση.
Γνωρίζει ότι δεν πρέπει να μπει
κάποιος πρόωρα σε ανώτερες
πνευματικά
περιοχές.
Γνωρίζει
ότι κάθε μύηση στην πνευματική
ζωή πρέπει να είναι προσεγμένη και να γίνεται προοδευτικά. Το κύριο χαρακτηριστικό της πνευματικότητας του Οσίου
Νείλου είναι το
«μέτρο» στην ασκητική ζωή
και η διάκριση
στη συμπεριφορά και στη σχέση
μας με τους
άλλους ανθρώπους.
Ο βίος του Οσίου χαρακτηρίζεται από την ταπείνωση.
Είναι ο κὰτ’
εξοχήν Όσιος της
κενώσεως, δηλαδή της
ταπεινής ασκητικής ζωής και στάσεως.
Ένα άλλο χάρισμά
του
ήταν η αγάπη. Για να είναι
χρήσιμος στους αδελφούς δεχόταν να γίνει σαλός, αποκαλύπτοντας
σε αυτούς τα
μυστικά της πνευματικής ζωής.
Όμως η αγιότητα και
η θεολογική κατάρτιση
του Οσίου Νείλου ελκύουν την προσοχή των εκκλησιαστικών αρχών και των κρατικών
παραγόντων. Την εποχή αυτή
στην πόλη Νόβγκοροντ ξεσπά η αίρεση
των Ιουδαϊζόντων, οι οποίοι μεταξύ
των άλλων έλεγαν
ότι το 7000
από τη δημιουργία
του κόσμου, δηλαδή το
1492 μ.Χ., θα γίνει η
συντέλεια του κόσμου. Ο Όσιος βοήθησε
την Εκκλησία και την
Πολιτεία να μορφώσουν
ορθή αντίληψη για την
αίρεση και να την
καταδικάσουν.
Ένα άλλο
θέμα που αντιμετώπισε
ο Όσιος ήταν
αυτό της περιουσίας των μονών. Ο Άγιος γνώριζε καλά τον
μεγάλο
κίνδυνο που απειλούσε τους μοναχούς από τη συσσώρευση πλούτου στις μονές, έστω και άν ο πλούτος
αυτός δεν
ανήκε στους μοναχούς
αλλά στη μονή. Το θέμα συζητήθηκε σε Σύνοδο που
συγκλήθηκε το 1503 στη Μόσχα, αλλά φαίνεται ότι για ποιμαντικούς
λόγους η Σύνοδος δεν υιοθέτησε το πνεύμα του Οσίου Νείλου. Παρ’ ὅλα αυτά το πνεύμα αυτό του Οσίου
επηρέασε θετικά το Ρωσικό μοναχικό
βίο.
Το συγγραφικό
έργο του Οσίου Νείλου είναι πολύ πλούσιο. Τα κυριότερα έργα του είναι ασκητικά
και αφορούν τον ασκητικό βίο και
την ερημική ζωή.
Ο Όσιος Νείλος κοιμήθηκε με ειρήνη την Κυριακή των Μυροφόρων του 1508.
Ο Όσιος Νείλος κοιμήθηκε με ειρήνη την Κυριακή των Μυροφόρων του 1508.
The Holy Nile of Russia
The Sacred Nile came from
the noble family of Makinoff and was born in Moscow in 1433 AD. by godly
parents. When he was young, he worked as a teller at the service of the great
ruler of Moscow.
His love of lonely life
led his steps to the monastery of the White Lake, which had been founded by the
Asian Cyril. Shortly afterwards, he goes to Mount Athos, with his co-monk
Innocent and asks in the "Carpenter's Skew". There is, of course, the
information that he stayed for a long time in the monastery of Agios Dionysios
of Mount Athos, which at that time was in great prosperity.
The Holy Nile and the monk
Innocent return to Russia around 1480 AD The quest for peace makes him retreat
to a small, desolate place, a little farther from the White Lake monastery, on
the Sorrow River. There he builds a small temple in honor of the Despotic feast
of the Lord's Supper, and is engaged in the theoretical life and the unceasing
prayer. But here the Holy Nile is also a caution and a distinction. He knows
that one should not be prematurely in higher spiritual areas. He knows that
every initiation in spiritual life must be careful and progressive. The main
feature of the spirituality of Hosios Nile is the "measure" in ascetic
life and the distinction in behavior and our relationship with other people.
Osio's life is
characterized by humiliation. He is the par excellence of the emptiness of the
empty ascetic life and attitude. Another charisma was love. To be useful to the
brethren, he accepted salvation, revealing to them the secrets of spiritual
life.
However, the holiness and
theological training of Saint Nile attract the attention of ecclesiastical
authorities and state actors. At this time in Novgorod, the heresy of the
Judeans, which, among other things, said that 7000 of the creation of the
world, that is, in 1492 AD, would become the end of the world. Osios helped the
Church and the State to develop a proper understanding of the heresy and to
condemn it.
Another issue that Osios
faced was that of the monasteries. The Saint was well aware of the great danger
that threatened the monks with the accumulation of wealth in the monasteries,
even if this wealth did not belong to the monks but to the monastery. The issue
was discussed at a meeting convened in 1503 in Moscow, but it seems that for
pastoral purposes the Synod did not adopt the spirit of the Holy Nile.
Nevertheless, this spirit of Osius positively influenced the Russian lonely
life.
The work of Saint Nile is
very rich. His main works are ascetic and relate to ascetic life and desert
life.
The Holy Nile slept
peacefully on the Myrrh of 1508.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου