Η
Οσία Υπομονή καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη. Ήταν η «Ελένη εν Χριστώ
τω
Θεώ πιστή
Αυγούστα…» και αυτοκρατόρισσα Ρωμαίων η
Παλαιολογίνα. Ήταν η σύζυγος
του αυτοκράτορος Μανουήλ Β’ του Παλαιολόγου (1391 – 1425 μ.Χ.) και μητέρα δύο, στη
συνέχεια, αυτοκρατόρων, του Ιωάννου Η’ Παλαιολόγου και του
Κωνσταντίνου του ΙΑ’ Παλαιολόγου, του τελευταίου βυζαντινού
ηρωικού εθνομάρτυρος
αυτοκράτορα.
Ο ιστορικός
Χρυσολωράς γράφει για τον
αυτοκράτορα Μανουήλ Β’ και τη σύζυγό του Ελένη, την μετέπειτα
Οσία Ὑπομονή: τους διέκρινε
«οσιότης μεν εις
Θεόν,
δικαιοσύνη δε προς ανθρώπους
και επί
πλέον κατοικούσε μέσα τους ο έρως προς τον
Χριστόν». Ήταν ένα ζεύγος,
που ενώ περνούσε από
συνεχείς φοβερές
εξωτερικές φουρτούνες, όμως μεταξύ του είχε
συνευδοκία, δηλαδή κάτι περισσότερο από ομοφροσύνη και αλληλοκατανόηση. Ήταν «αγία Δέσποινα» (=αγία αρχόντισσα), κατά τον ιστορικό Γεώργιο Φραντζή, «καλή καγαθή
ψυχή», κατά τον Πλήθωνα.
Ήταν
στήριγμα του συζύγου της, διότι είχε μεγάλη πίστη και μεγάλη υπομονή. Τους υιούς
της τους ανέτρεφε με παιδεία
και
νουθεσία Κυρίου, ώστε να
είναι
πάντοτε μονιασμένοι και στην καρδιά
τους να βασιλεύει
η πίστη και κάθε αρετή.
Από αυτούς δύο έγιναν αυτοκράτορες, από τους οποίους
ο ένας, ο Κωνσταντίνος ο ΙΑ’, έγινε θρύλος
και
έμπνευση στο Ελληνικό
Γένος. Τα άλλα τέσσερα έγιναν
ηγεμόνες στην Πελοπόννησο και την
Θεσσαλονίκη.
Από
αυτούς οι τρεις έγιναν στο τέλος μοναχοί.
Οι δύο θυγατέρες της σε παιδική ηλικία απεβίωσαν.
Όταν
πέθανε ο
σύζυγός της, η Αγία έγινε
μοναχή
σε ένα μοναστήρι
έξω από την Κωνσταντινούπολη και
έλαβε το όνομα Υπομονή. Μετά είκοσι πέντε χρόνια μοναχικής
ζωής κοιμήθηκε οσίως με
ειρήνη το 1450 μ.Χ.,
τρία χρόνια πριν την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως.
Ο γνωστός λόγιος της εποχής εκείνης Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων γράφει γι’ αυτήν ότι διέθετε «σύνεσιν και τελείαν σοφρωσύνην» σε τέτοιο βαθμό τελειότητος που λίγες μοναχές την έφθαναν.
Και πριν γίνει μοναχή αναφέρει ένας άλλος σύγχρονός της ήταν το καύχημα για τον άνδρα της και τα παιδιά της, αλλά και καύχημα για τον λαό της Κωνσταντινουπόλεως. Ο Πλήθων γράφει ακόμα ότι: «Δεν είναι εύκολο να βρει κανείς όμοια μ’ αυτήν γυναίκα, ανάμεσα σε άλλες που έχουν τα ίδια αξιώματα, ούτε άλλη με τόσα χαρίσματα και τόσες ενάρετες πράξεις».
Ο γνωστός λόγιος της εποχής εκείνης Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων γράφει γι’ αυτήν ότι διέθετε «σύνεσιν και τελείαν σοφρωσύνην» σε τέτοιο βαθμό τελειότητος που λίγες μοναχές την έφθαναν.
Και πριν γίνει μοναχή αναφέρει ένας άλλος σύγχρονός της ήταν το καύχημα για τον άνδρα της και τα παιδιά της, αλλά και καύχημα για τον λαό της Κωνσταντινουπόλεως. Ο Πλήθων γράφει ακόμα ότι: «Δεν είναι εύκολο να βρει κανείς όμοια μ’ αυτήν γυναίκα, ανάμεσα σε άλλες που έχουν τα ίδια αξιώματα, ούτε άλλη με τόσα χαρίσματα και τόσες ενάρετες πράξεις».
The Osita Patience
Osia Patience came from
Constantinople. It was "Helen in Christ of God faithful Augustus ..."
and the Roman Empire, Palaiologina. He was the wife of the emperor Manuel II of
Palaiologos (1391-1425 AD) and the mother of two emperors, Ioannis II Paleologos
and Constantine IA Palaiologos, the last Byzantine heroic ethnonymous emperor.
The historian Chrysoloras
writes about the emperor Manuel II and his wife Eleni, the later Oasis of
perseverance: he distinguished them "to God, being righteous to men, and
besides, he was living in them mercifully to Christ." He was a pair, who,
while passing through terrible, terrible external strings, but between him had
consensus, that is, more than just self-consciousness and understanding. It was
"holy Despina", according to historian Georgios Frantzis, "a
good soul," according to Pluto.
She was the support of her
husband, because he had great faith and great patience. Their sons were
uplifted with education and admonition to the Lord, so that they would always
be united and faith and virtue reign in their hearts. Of these two became
emperors, one of whom, Konstantinos IA ', became legend and inspiration in the
Greek Genoa. The other four became rulers in the Peloponnese and Thessaloniki.
Of these, the three became monks in the end. Her two daughters in childhood
died.
When her husband died,
Hagi became a nun in a monastery outside of Constantinople and received the
name Patience. After twenty-five years of lonely life, he slept peacefully in
1450 AD, three years before the fall of Constantinople.
The well-known scholar of
that time, Georgios Gemistos or Plethon, wrote for her that he had a
"sympathy and a complete wisdom" to such a degree that a few nuns
reached it.
And before she became a
nun said another modernist was the boast for her husband and her children, but
also a boast for the people of Constantinople. Plethon also writes that:
"It is not easy to find a woman like her, among others who have the same axioms,
or another with so many gifts and so many virtuous acts."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου