Η Οσία Θεοδώρα
από νεαρή ηλικία
ασπάσθηκε το μοναχικό
βίο και
ασκήθηκε στον αγώνα των μοναχικών αρετών, της υπακοής, της φιλαδελφίας και της
παρθενίας, αφού εισήλθε σε μοναστήρι. Πολλά χρόνια μετά την οσιακή
κοίμησή
της, ανοίχθηκε ο τάφος της για να εναποτεθεί
σε αυτόν και το σκήνωμα της ηγουμένης
της. Τότε, με θαυμαστό τρόπο,
«η προ πολλού νεκρά κειμένη Θεοδώρα τη
μητρί [εννοεί την ηγουμένη]
ώσπερ ζώσα, συνέσφιγξεν
εαυτήν τόπον δούσα». Έκτοτε το τίμιο λείψανο
της Οσίας Θεοδώρας δεν έπαυσε
να επιτελεί ποικίλα θαύματα.
Πρέπει
όμως να αναφέρουμε ένα ακόμη
Συναξάρι, το οποίο παραθέτει ο Σωφρόνιος Ευστρατιάδης
με βάση το
Λαυριωτικό Κώδικα
Ι 70 και το οποίο δεν εμφανίζει καμιά σύγκλιση με τα ανωτέρω.
Η Αγία Θεοδώρα,
σύμφωνα με αυτό
το Συναξάρι, ήταν από
τη νεανική της ηλικία πόρνη, αλλά μετά την παρέλευση αρκετών
ετών μετανόησε. Διένειμε την περιουσία της στους φτωχούς και εισήλθε σε ένα βαθύ λάκκο αναμένοντας κάποια θεϊκή εντολή.
Αφού διέμεινε εντός του ορύγματος επί πέντε έτη
«προσκαρτερούσα εν νηστεία
και προσευχή
και γυμνότητι
σαρκός και ταλαιπωρίᾳ», της γνωστοποιήθηκε με αγγελικό
όραμα η συγχώρεση
των αμαρτιών
της.
Στην συνέχεια έχτισε ένα μικρό κελί, όπου εγκαταβίωσε για την υπόλοιπη
ζωή της, ενώ μετά την
κοίμησή της επιτέλεσε πλήθος θαυμάτων. Ίσως πρόκειται
περί άλλης ομωνύμου
εκ της αυτής πόλεως, περί
της οποίας όμως
οι Συναξαριστές σιωπούν.
Πρόσφατα,
εν τούτοις,
αποδείχθηκε ότι τα
γλωσσικά δεδομένα του Συναξαρίου της 5ης Απριλίου
συγκλίνουν με αυτά του Βίου και της
Διηγήσεως για τη μετακομιδή
του λειψάνου της Οσίας Θεοδώρας
της Μυροβλύτιδος († 29
Αυγούστου). Επιπλέον, εντοπίσθηκαν
και εσωτερικά στοιχεία του Συναξαρίου, που
καταδεικνύουν τη νοηματική
σχέση του με τα δύο κείμενα του Γρηγορίου
κληρικού και την εξάρτησή
του από αυτά, γεγονός που οδηγεί
στην ανεπιφύλακτη ταύτιση
της Οσίας Θεοδώρας
του Συναξαρίου με την
Οσιομυροβλύτιδα Θεοδώρα.
Ένα, επίσης, σοβαρό πρόβλημα που συνδέεται με την ταύτιση ή τον διαχωρισμό των δυο ομωνύμων Οσίων είναι το υμνογραφικό και συγκεκριμένα ο Κανόνας προς τιμήν της Οσίας Θεοδώρας, που αποδίδεται στη γραφίδα του Οσίου Ιωσήφ του Υμνογράφου. Ο Κανόνας αυτός, ο οποίος αντλεί από το Συναξάρι της 5ης Απριλίου, επιγράφεται σε ένα μεγάλο υμνογράφο της Εκκλησίας, ο οποίος διέμεινε και στη Θεσσαλονίκη και συνέγραψε Κανόνες προς τιμήν αρκετών Θεσσαλονικέων Αγίων, αλλά κοιμήθηκε σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη το έτος 886 μ.Χ., δηλαδή έξι χρόνια πριν από την κοίμηση της Οσίας Θεοδώρας της Μυροβλύτιδος. Η μοναδική απάντηση που μπορεί να δοθεί στο σοβαρό αυτό πρόβλημα, το οποίο παραμένει ανοικτό, είναι η απόδοση του Κανόνος σε κάποιο μαθητή του, πιθανότατα τον Θεοφάνη τον Σικελό, πολλοί Κανόνες του οποίου, όπως έχει διαπιστωθεί από την έρευνα, φέρουν στην ακροστιχίδα τους το όνομα του Ιωσήφ.
Ένα, επίσης, σοβαρό πρόβλημα που συνδέεται με την ταύτιση ή τον διαχωρισμό των δυο ομωνύμων Οσίων είναι το υμνογραφικό και συγκεκριμένα ο Κανόνας προς τιμήν της Οσίας Θεοδώρας, που αποδίδεται στη γραφίδα του Οσίου Ιωσήφ του Υμνογράφου. Ο Κανόνας αυτός, ο οποίος αντλεί από το Συναξάρι της 5ης Απριλίου, επιγράφεται σε ένα μεγάλο υμνογράφο της Εκκλησίας, ο οποίος διέμεινε και στη Θεσσαλονίκη και συνέγραψε Κανόνες προς τιμήν αρκετών Θεσσαλονικέων Αγίων, αλλά κοιμήθηκε σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη το έτος 886 μ.Χ., δηλαδή έξι χρόνια πριν από την κοίμηση της Οσίας Θεοδώρας της Μυροβλύτιδος. Η μοναδική απάντηση που μπορεί να δοθεί στο σοβαρό αυτό πρόβλημα, το οποίο παραμένει ανοικτό, είναι η απόδοση του Κανόνος σε κάποιο μαθητή του, πιθανότατα τον Θεοφάνη τον Σικελό, πολλοί Κανόνες του οποίου, όπως έχει διαπιστωθεί από την έρευνα, φέρουν στην ακροστιχίδα τους το όνομα του Ιωσήφ.
The Ossia Theodora or
Thessaloniki
Osia Theodora, from a
young age, embraced the lonely life and was brought into the struggle of lonely
virtues, obedience, philandlery and virginity, after entering a monastery. Many
years after her holocaust, her grave was opened to lay therein the relic of her
abbot. Then, in a miraculous way, "the long-dead Theodora the Mother
[means the Abbot] who lived, joined Himself in a place of praise." Since
then, the honorable relic of Oisia Theodora has ceased to perform various
miracles.
However, we must mention
another Synaxari, cited by Sofronios Eustratiadis based on the Lariot I Code 70
and which does not show any convergence with the above.
Agia Theodora, according
to this Synaxari, was a prostitute from her youth, but she repented after
several years. We distributed the fortune to the poor and entered a deep pit
while waiting for some divine command. Having been in the trench for five years,
"fasting in fasting and prayer and nude flesh and suffering," her
forgiveness of her sins was communicated to her with angelic vision. She then
built a small cell where she stayed for the rest of her life, and after she had
spent a lot of miracles. Perhaps this is another homonym from the same city,
about which the Synagogues are silent.
Recently, however, it has
been shown that the linguistic data of the Synagogue of 5 April converge with
those of the Life and the Narrative for the transfer of the relic of Oisia
Theodora of Myrovlidis († 29 August). In addition, internal elements of the
Synagogue were also identified, which demonstrate the relationship between the
two texts of the Gregory clergy and their dependence on them, which leads to
the unreserved identification of Oia Theodora of Synaxari with Osymolyblitis
Theodora.
One serious problem
associated with the identification or separation of the two homonymous Osians
is the hymnographic one, namely the Canon in honor of Oia Theodora, attributed
to the St Joseph's Stamp of the Hymnographer. This Rule, which draws from the
Synacry of April 5, is inscribed on a great hymnographer of the Church, who
also resided in Thessaloniki and wrote Canons in honor of several Saints of
Thessalonica, but slept according to the prevailing view in the year 886 AD ,
six years before the death of Oisia Theodora of Myrovlidis. The only answer
that can be given to this serious problem, which remains open, is the rendering
of Cannos to a student, most probably Theophanes Sicilus, many of whose Rules,
as found in the research, name of Joseph.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου