23/4/19

Μεγάλη Τρίτη


Κατά την Μ. Τρίτη επιτελούμε ανάμνηση   (α)   της περί των   δέκα παρθένων γνωστής   παραβολής   του   Κυρίου.   Η   Εκκλησία   μας καλεί να   είμεθα έτοιμοι για να υποδεχθούμε, κρατούντες τις λαμπάδες των αρετών  μας,   τον   ουράνιον   Νυμφίο,   τον   Κύριον Ιησού, ο Οποίος θα έλθει αιφνίδια, είτε ειδικά κατά τη στιγμή του θανάτου μας, είτε γενικά κατά τη Δευτέρα Παρουσία. Επίσης μας καλεί,   (β)   φέρουσα  ενώπιό  μας   και   τη   παραβολή   των   ταλάντων,   να   καλλιεργήσουμε   και   να   αυξήσουμε   τα   χαρίσματα που   μας   έδωσε   ο   Θεός.  
Ο Κύριός μας, ο Ιησούς Χριστός, όταν ανέβαινε στα Ιεροσόλυμα και πλησίαζε  προς   το   εκούσιο Πάθος, έλεγε στους μαθητές Του ορισμένες παραβολές για να τους προετοιμάσει. Μερικές, μάλιστα, τις έλεγε για να καυτηριάσει και να χτυπήσει του Γραμματείς και τους Φαρισαίους.
Μια από αυτές, τη σημερινή των δέκα παρθένων, την είπε για   να παρακινήσει   μεν   όλους   προς   την ελεημοσύνη,   αλλά   και   να   διδάξει όλους   μας   να   είμαστε   έτοιμοι   πριν  μας   προλάβει   το   τέλος   του  θανάτου.   Επειδή   έχει   πολλή    δόξα   η   παρθενία   (πραγματικά είναι μεγάλο κατόρθωμα!) και για να μη βρεθεί κάποιος που κατορθώνει   αυτό   το   μεγάλο   έργο,   αλλά   παραμελεί   τα   άλλα   και   ιδίως την ελεημοσύνη, προβάλλει αυτή τη παραβολή.
Τρέχει   πολύ   γρήγορα   η    νύκτα   της παρούσης   ζωής,   έτσι   οι   παρθένες όλες νύσταξαν και κοιμήθηκαν, δηλαδή πέθαναν, γιατί ο θάνατος λέγεται και ύπνος. Καθώς κοιμόντουσαν, στη μέση της νύχτας ακούσθηκε μια δυνατή φωνή που έλεγε: «Νάτος ο Νυμφίος, έρχεται! Βγείτε   όλες   να   Τον   προϋπαντήσετε!».   Τότε   οι   φρόνιμες   παρθένες   που είχαν   φροντίσει   να   έχουν   άφθονο   λάδι,   συνάντησαν   τον   Νυμφίο   και μπήκαν   μέσα   μαζί   Του,   όταν   ανοίχθηκαν   οι   πύλες.   Αυτές   κοντά   στις άλλες   αρετές και μάλιστα της παρθενίας, φρόντισαν  να   έχουν   άφθονο και το λάδι της ελεημοσύνης.
Αντίθετα   οι   άλλες   πέντε   παρθένες που   δεν   είχαν   αρκετό   λάδι,   όταν ξύπνησαν   ζητούσαν   λίγο   από   τις   φρόνιμες,   αλλά   μετά  θάνατο   δεν   είναι εύκολο   να   αγοράσεις   λάδι   από   αυτούς   που   το   πουλούν, δηλαδή   τους φτωχούς. Αυτές η παραβολή τις ονομάζει μωρές, γατί ενώ   κατόρθωσαν το   δυσκολότερο,   την   ''παρθενία'',   παραμέλησαν   το   ευκολότερο   γιατί ήταν   ανελεήμονες   καρδιές.  
Όποιος λοιπόν κατορθώσει μια αρετή - έστω μεγάλη - αλλά   δε   φροντίσει και   για   τις   άλλες   και   ιδίως   την   ελεημοσύνη,   δε   μπορεί   να   μπει   μαζί   με   το Χριστό   στην   αιώνια   ανάπαυση   και   γυρίζει   πίσω   ντροπιασμένος.   Και τίποτα   δεν   είναι   πιο   λυπηρό   και   πιο   ντροπιαστικό   από   μια   "παρθένο"   που νικιέται    απ' τον   έρωτα   των   χρημάτων.


Απολυτίκιον.   Ήχος   πλ. δ’.     
Ιδού  ο  Νυμφίος  έρχεται,    εν    τω    μέσω    της   νυκτός·   και    μακάριος    ο  δούλος, όν ευρήσει  γρηγορούντα·  ανάξιος  δε πάλιν, όν  ευρήσει   ραθυμούντα.  Βλέπε   ούν    ψυχή  μου,  μη  τω    ύπνω   κατενεχθής,   ίνα μη  τω    θανάτω   παραδοθής,   και   της  βασιλείας  έξω  κλεισθής·   αλλά  ανάνηψον   κράζουσα·  Άγιος,  Άγιος  εί  ο Θεός  ημών,    δια    της    Θεοτόκου  ελέησον  ημάς.


Κοντάκιον.   Ήχος   β’.   Τα   άνω   ζητών.    
Την   ώραν  ψυχή,   του   τέλους   εννοήσασα,   και   την   εκκοπήν,   της   συκής δειλιάσασα,   το   δοθέν   σοι   τάλαντον,   φιλοπόνως   έργασαι   ταλαίπωρε, γρηγορούσα  και  κράζουσα·  Μη  μείνωμεν  έξω,  του  νυμφώνος   Χριστού.

Big Tuesday
On Tuesday Tuesday we commemorate (a) about the 10 virgins of a known parable of the Lord. The Church invites us to be ready to welcome, holding the candles of our virtues, the heavenly Bridegroom, the Lord Jesus, who will come suddenly, especially at the moment of our death, or in general at the Second Coming. It also invites us to (b) bring before us the parable of the talents, cultivate and increase the gifts that God has given us.
Our Lord, Jesus Christ, as he ascended to Jerusalem and approached the willful Passion, told His disciples some parables to prepare them. Some, in fact, told them to chastise and hit the Secretaries and the Pharisees.
One of them, today's ten virgins, told her to motivate everyone to charity, and to teach all of us to be ready before we can see the end of death. Because there is a lot of glory in the virginity (it is really a great achievement!) And in order not to find someone who manages this great work, but neglects others, and especially charity, he presents this parable.
The night of the present life is very fast, so the virgins were all sleepy and sleepy, that is, they died, because death is also called sleep. As they were asleep, a loud voice was heard in the middle of the night, saying, "Nazis the Bridegroom, it is coming! Go out to all of you! " Then the wise virgins who had taken care to have plenty of oil met the Bridegroom and entered with Him when the gates opened. These, close to the other virtues and even the virginity, have made the oil of alms plentiful.
On the other hand, the other five virgins who did not have enough oil when they woke up demanded little of the wise, but after death it is not easy to buy oil from those who sell it, ie the poor. These parables call them babies, for while they managed the most difficult, "virginity", they neglected the easiest because they were merciless hearts.
Whoever achieves a virtue - even great - but does not take care of the others, especially charity, can not go along with Christ to eternal rest and turns back shameful. And nothing is more sad and more embarrassing than a "virgin" defeated by the love of money.


Apolyticus. Sound flat d '.
Behold, the bridegroom cometh in the midst of the night; and the servant blesseth, lest he go forth, and rejoice again, lest he rejoice. Behold, my soul, I am not sleeping, I am not dead, and the kingdom is shut up; but I am angry with the brute: Holy, holy is our God, for the theotokos we have mercy on you.


Kontakion. Sound b '. Top requests.
The soul of the hour, the end I understood, and the severity, of the frequent timidity, given to the talanton, work very mercifully, we are fasting and weeping: Do not stay out of the nymph Christ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: