27/1/19

Ανακομιδή Τιμίων Λειψάνων Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως


Ο ιερός  Ιωάννης ο Χρυσόστομος, επειδή   δεν   έκανε   διακρίσεις  ανάμεσα   στα  πρόσωπα   στην   απόδοση   του   δικαίου   και  έλεγχε   και την   ίδια   την   βασίλισσα  Ευδοξία  για τις  παρανομίες  και     τις    αδικίες   της,   εξορίσθηκε   δύο    φορές,   αλλά  και  πάλι  ανακλήθηκε από   την   εξορία.   Εξορίστηκε   όμως    και  πάλι    για  τρίτη   φορά.
Η έκπτωση του ιερού Χρυσοστόμου από τον Πατριαρχικό θρόνο προκάλεσε σχίσμα μέσα στην Εκκλησία. Οπαδοί του, που καλούνταν «Ιωαννίτες», δεν αναγνώριζαν τον διάδοχό του, παρά τις επίμονες συστάσεις    να    υπακούσουν  στους    νέους    εκκλησιαστικούς    άρχοντες    και   να    διαφυλάξουν    την    ενότητα    της    Εκκλησίας.
Ο  Άγιος  Ιωάννης  ο  Χρυσόστομος    οδηγήθηκε  στην   Κουκουσό   και  από   εκεί  στην   Αραβισσό  και  έπειτα,   στις   10    Ιουνίου  του  έτους  404 μ.Χ.,   στην   Πιτιούντα   του   Πόντου.   Η   πορεία   του   μέχρι   εκεί,   ήταν όχι μόνο περιπετειώδης, αλλά  κυριολεκτικά  μαρτυρική, γεμάτη  από κακουχίες   και    δεινοπαθήματα.
Εκεί λοιπόν, στην Πιτιούντα, ο ένσαρκος Άγγελος κλήθηκε από τον πάντων Δεσπότη στις αιώνιες σκηνές, το έτος 407 μ.Χ., ενώ το άγιο σκήνωμά του ενταφιάσθηκε στα Κόμανα του Πόντου μαζί με τα άγια λείψανα των Αγίων Μαρτύρων Βασιλίσκου και Λουκιανού, καθώς είχε αποκαλυφθεί  σε  αυτόν  από  αυτούς τους ίδιους δια νυκτερινής οπτασίας,   όταν    ακόμη    ζούσε.
Το σχίσμα των «Ιωαννιτών» αποκαταστάθηκε με την ανακομιδή των ιερών    λειψάνων   του   Αγίου    στην    Κωνσταντινούπολη,   το   έτος   438 μ.Χ.,   επί   Πατριάρχου   Πρόκλου.   Η   μεταφορά   των   ιερών   λειψάνων από  τα Κόμανα συνοδεύτηκε από μία επιστολή – διαταγή του αυτοκράτορα       Θεοδοσίου Β’,   υιού   του    Αρκαδίου  και  της  Ευδοξίας, η  οποία  έγραφε:

«Επιστολή Βασιλέως Θεοδοσίου προς τον Οικουμενικό  Πατριάρχην, Διδάσκαλο  και  Πνευματικό  Πατέρα  Ιωάννη  τον   Χρυσόστομο.
Ἐπειδή,   Πάτερ   τίμιε,   θεωρήσαμε  το   σώμά   σου   νεκρό,   όπως συμβαίνει με τα άλλα, θελήσαμε απλώς να το πάρουμε και να το μεταφέρουμε    προς   εμάς.   Γι’ αυτό  και  δικαίως  αστοχήσαμε  στον    πόθο   μας.
Αλλά  συ τουλάχιστον, Πάτερ τιμιότατε, που δίδαξες σε όλους την μετάνοια,   συγχώρησέ μας που σε παρακαλούμε και σαν παιδιά που   αγαπάμε  τους πατέρες μας  επίδωσέ μας  τον   εαυτό    σου   και   εύφρανε  με   την    παρουσία   σου    αυτούς  που  σε   ποθούν».

Αυτή την  επιστολή του   αυτοκράτορα   την   πήγαν   στον   Άγιο   και   την   τοποθέτησαν   πάνω   στην   λάρνακά   του.   Τότε  ο  Άγιος  έδωσε  τον   εαυτό   του    στους    απεσταλμένους του   αυτοκράτορα  και   έτσι  αυτοί μετέφεραν την λάρνακα που περιείχε το άγιο λείψανο στην Κωνσταντινούπολη,   χωρίς   να κοπιάσουν   καθόλου.   Η  υποδοχή   των ιερών   λειψάνων   του    Αγίου    υπήρξε παλλαϊκή.   Σύσσωμος   λαός, κλήρος  και   μοναχοί,   με   επικεφαλής   τον   αυτοκράτορα, τους αυλικούς, τη σύγκλητο και  όλους τους άρχοντες, υποδέχθηκαν και προσκύνησαν   με   σεβασμό τα λείψανά του. Με πολύ ευλάβεια μετέφεραν αρχικά τη λάρνακα στο ναό του Αποστόλου Θωμά, στα  Αμαντίου,   έπειτα    δε  στο   ναό   της   Αγίας Ειρήνης. Εκεί    έβαλαν  το άγιο   λείψανο πάνω   στο   σύνθρονο   και   άπαντες   εβόησαν:    «Απόλαβε   τον   θρόνο   σου, Άγιε».  Στη συνέχεια η λάρνακα τοποθετήθηκε σε αυτοκρατορική  άμαξα  και μεταφέρθηκε στο περιώνυμο    ναό   των    Αγίων  Αποστόλων.   Εκεί   έβαλαν το άγιο λείψανο πάνω στην ιερή καθέδρα  και  έγινε το θαύμα: ο Άγιος επεφώνησε   προς   τον   λαό   το   «Ειρήνη   πάσι».   Έπειτα   το εναπέθεσαν   μέσα   στο   Άγιο   Βήμα,   κάτω    από   την   Αγία Τράπεζα.  
Η  Σύναξη  του  Αγίου  Ιωάννου  του  Χρυσοστόμου  ετελείτο στο πάνσεπτο  ναό  των  Αγίων  Αποστόλων. Ιερά  λείψανα του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου αφιέρωσε δια χρυσοβούλλου στη Μονή Μεγίστης   Λαύρας   του Αγίου Όρους  ο  αυτοκράτορας  Ιωάννης  Τσιμισκής   (969 – 976 μ.Χ.)   και  τεμάχιο της αριστεράς χειρός ο Ανδρόνικος   ο   Παλαιολόγος   (1282 – 1328),   δια  χρυσοβούλλου,   τον Ιούλιο  του  έτους  1284, στη   Μονή   Φιλοθέου   του   Αγίου   Ὅρους. Επίσης, τμήματα  του  ιερού λειψάνου φυλάσσονται  στις μονές Βατοπαιδίου,   Ιβήρων,   Αγίου   Διονυσίου    και   Δοχειαρίου.


Απολυτίκιον    Ήχος   πλ. δ’.
Η   του  στόματός σου καθάπερ πυρσός, εκλάμψασα χάρις την οικουμένην  εφώτισεν,   αφιλαργυρίας  τω  κόσμω  θησαυρούς εναπέθετο, το  ύψος  ημίν    της   ταπεινοφροσύνης υπέδειξεν. Αλλά  σοις   λόγοις   παιδεύων, Πάτερ,  Ιωάννη  Χρυσόστομε, πρέσβευε τω Λόγω  Χριστώ τω Θεώ, σωθήναι   τας   ψυχάς   ημών.

Έτερον   Απολυτίκιον   της   ανακομιδής.   Ήχος δ’. Ταχύ  προκατάλαβε.
Ως πλούτον  ουράνιον,   εκ   των   Κομάνων   ποτέ,   την   θήκην   μετήγαγον, του σου  λειψάνου  σοφέ, προς   πόλιν   βασίλειον·   ταύτης ούν   εκτελούντες,   την   ανάμνησιν  πόθω, μέλπομεν   Ιεράρχα,  την δοθείσάν   σοι    χάριν,   δι’ ής    ημάς    ρυθμίζεις,    Ιωάννη   Χρυσόστομε.


Κοντάκιον.   Ήχος    α’.   Χορός    Αγγελικός.          
Ευφράνθη   μυστικώς,  η  σεπτή  Εκκλησία,  τη  ανακομιδή,  του  σεπτού  σου λειψάνου,  και  τούτο κατακρύψασα,  ως  χρυσίον   πολύτιμον,  τοις   υμνούσί   σε,  αδιαλείπτως   παρέχει, ταις πρεσβείαις σου,   των   ιαμάτων την   χάριν,   Ιωάννη Χρυσόστομε.


Μεγαλυνάριον.
Ήκεν εκ Κομάνων  λαμπροφανώς, το σεπτόν σου σκήνος, ως εστία αγιασμού, τέρπον και πλουτίζον, χαρίτων  χρυσουργία, την   Εκκλησίαν πάσαν,   Πάτερ   Χρυσόστομε.

Relief of the Holy Relics of Saint John Chrysostom Archbishop of Constantinople

Sacred John Chrysostom, because he did not discriminate among the persons in the performance of law and controlled the Queen Evdoxia itself for its illegitimacy and injustice, was exiled twice, but was again exiled from exile. But he was exiled again for the third time.
The decline of the holy Chrysostom by the Patriarchal throne caused schism in the Church. His followers, who were called "Ioannites," did not recognize his successor despite persistent recommendations to obey the new ecclesiastical rulers and preserve the unity of the Church.
Saint John Chrysostom was led to Koukousos and from there to Arabisos and then on 10 June 404 AD to Pitioudas of Pontus. His course until then was not only adventurous, but literally martyred, full of hardships and misery.
There, in Pittida, the incestuous Angel was called from all the Despots to the eternal scenes in the year 407 AD, while his holy relic was buried in the Pontus Commany along with the holy relics of the Holy Martyrs Basiliskos and Lucianus, as he had revealed to him by themselves for night vision when he was still alive.
The schism of the "Ioannites" was restored by the redeeming of the holy relics of the Saint in Constantinople in 438 AD by Patriarch Proklos. The transfer of the holy relics from the Komana was accompanied by a letter - the order of Emperor Theodosius II, son of Arkadios and Evdoxias, who wrote:

"Letter of King Theodosius to the Ecumenical Patriarch, Master and Spiritual Father John Chrysostom.
Because, Father, we thought your body was dead, like the rest, we just wanted to take it and move it to us. That is why we have rightly failed our desire.
But at least, Father, you honored, you taught all of repentance, forgive us that we please and as children who love our fathers, impress us with your self and enticing with your presence those who wish you. "

This emperor's letter went to the Saint and placed it on his larnaca. Then the Saint gave himself to the emperor's emperors, and so they carried the shrine containing the holy relic to Constantinople, without worrying at all. The reception of the holy relics of the Saint was palatable. The people, the clergy and the monks, led by the emperor, the courtiers, the senate, and all the rulers, welcomed and worshiped his relics with respect. With great devotion, they first transported the shrine to the temple of Apostle Thomas, to Amantius, then to the church of Saint Irene. There they put the holy relic on the Synthron and they all knew: "You have received your throne, Saint." Then the urn was placed in an imperial carriage and moved to the eponymous temple of the Holy Apostles. There they placed the holy relic on the holy cathedral and the miracle was made: Saint proclaimed to the people the "Peace of Peace". They then landed it in Agios Vima, under the Holy Trinity.
The Synaxis of St. John Chrysostom was held in the church of the Holy Apostles. The Holy Relics of St. John Chrysostom dedicated the goldsmith to the Monastery of Megisti Lavra of Mount Athos the emperor John Tsimiski (969 - 976 AD) and the left hand piece by Andronikos the Palaiologos (1282-1328), for the goldsmith in July of the year 1284, at the Monastery of Philotheos of St. Also, parts of the sacred relic are kept in the monasteries of Vatopedi, Iviron, Agios Dionysios and Dochiarios.


Apolitikion Sound pl. d '.
The mouth of your mouth is a torch, I have blossomed thanks to the everlasting, holy treasure of the treasures, the height of humility. But for the reasons of the educators, Father, John Chrysostom, advocate the Word of Christ, save our souls.

Another Apolitikion of recovery. Sound d '. Fast anticipated.
As a wealth of heaven, of the Comannes, I have cast the vault of your relics in a kingdom; they are the executors, the memories of the needy, the hierarch, the prayer, the glory, the ordination,
Kontakion. Sound a '. Dance Angelic.
It was secretly cleansed, the sacred Church, the removal of your sepulchralite, and this I hid, as a golden precious, in praise, constantly provides your embassies with thanksgiving to the grace, John Chrysostomes.


Majesty.
Eminence of the Koman, shining the tent, as a focal point of sanctification, souring and rising, gracious goldsmithing, the Church of the Lord, Father Chrysostom.

Δεν υπάρχουν σχόλια: