Ο Όσιος Άνθιμος,
κατά κόσμο Αργύριος Κ. Βαγιάνος,
γεννήθηκε την 1η Ιουλίου 1869 στην περιοχή
του Αγίου Λουκά Λιβαδίων. Οι
ευσεβείς και ενάρετοι γονείς του, Κωνσταντίνος και Αργυρώ, φρόντισαν να δώσουν Χριστιανική
αγωγή στο τέκνο τους. Και ο
νεαρός Αργύριος δωρεοδέκτης
του Αγίου Πνεύματος,
με πνεύμα σοφίας, ήταν
προορισμένος από τον
Θεό να αναδειχθεί σκεύος
εκλογής και να γίνει μέγας
παιδαγωγός εις Χριστόν.
Η όλη παιδιόθεν ανάπτυξη και ανατροφή
του τελούσε
προφανώς υπό την ισχυρή και βαθιά επίδραση του χριστιανικού
οικογενειακού του περιβάλλοντος.
Γράμματα δεν έμαθε πολλά. Περιορίσθηκε
στις απλές γνώσεις
του δημοτικού σχολείου. Έτσι χωρίς τις θεωρητικές γνώσεις
της εγκοσμίου καταξιώσεως, αλλά με
ευφυΐα και διεισδυτικότητα πνεύματος και με ιδιαιτέρως
έντονη την επιθυμία για βίο
πνευματικό, προχωρά αταλάντευτος
στην ενάρετη ζωή
με την πολύτιμη
δωρεά της ακλόνητης
πίστεως.
Ο θείος έρως τον οδηγεί
στην απάρνηση
του κόσμου και
της βοής του
και στη μοναχική πολιτεία,
από όπου εξέλαμψαν
οι
αρετές του. Αφορμή για να ακολουθήσει
την μοναχική
οδό υπήρξε η επίσκεψή του στη Σκήτη των Αγίων Πατέρων της Χίου
για την επισκευή
ιδιόκτητης εικόνας της Παναγίας.
Με
αυτή την εικόνα
έκτοτε συνέδεσε άρρηκτα
ολόκληρη την ζωή του. Η
Παναγία έγινε για εκείνον πηγή ανεξάντλητης
δυνάμεως στους μετέπειτα σκληρούς
αγώνες του, αλλά και πηγή δροσιάς και ανακουφίσεως.
Οδηγός του στον ασκητικό
βίο υπήρξε ο
σεβάσμιος Γέροντας της Σκήτης Παχώμιος,
από τον οποίο εκάρη μικρόσχημος μοναχός και μετονομάσθηκε Άνθιμος.
Υποτάσσεται
στον
Γέροντα Παχώμιο και με τις αδιάλειπτες προσευχές και νηστείες και με τους
σκληρούς αγώνες του αναδεικνύεται,
με την ευδοκία
του Θεού, μεγάλος στην άσκηση
και την
αρετή. Με την
σωματική και πνευματική
του όμως αυτή άσκηση εξαντλήθηκε
και ασθένησε.
Τότε με την
ευλογία
του Παχωμίου επιστρέφει
στο σπίτι του, όπου
εγκαθίσταται για ανάρρωση. Όμως ο Όσιος Άνθιμος
δεν εγκατέλειψε
την άσκηση.
Μόλις αποκαταστάθηκε μερικώς
η υγεία του αποσύρθηκε
σε μικρό
απομονωμένο κελί μέσα
στα πατρικά του κτήματα,
στα Λιβάδια της
Χίου, συνεχίζοντας τους πνευματικούς
του αγώνες.
Εκεί μόναζε
ασκώντας ταυτοχρόνως και την τέχνη του υποδηματοποιού, για να
βοηθά τους φτωχούς
γονείς του και να
ελεεί τους πάσχοντες.
Στο κελί του αυτό με την αδιάλειπτη προσευχή και την
μελέτη του βίου
μεγάλων ασκητών λάμβανε δύναμη, προέκοπτε
σε πνευματική οικοδομή, αλλά και προκαλούσε και τη δαιμονιώδη λύσσα του πονηρού. Ο Όσιος
αγωνιζόταν σκληρά και αποτελεσματικά, διεξήγαγε
πολυμέτωπους αλλά νικηφόρους
αγώνες κατά του πονηρού με την πύρινη προσευχή και καθημερινά
ανερχόταν την ευλογημένη
κλίμακα των αρετών
και της αγιότητας. Αργότερα, σε ηλικία 40 ετών,
το έτος 1909, κείρεται μεγαλόσχημος μοναχός από τον διάδοχο
του Παχωμίου, Ιερομόναχο Ανδρόνικο.
Ο ενάρετος όμως
ασκητής Άνθιμος ήταν
σκεύος εκλογής και
έτοιμος για
το αξίωμα της ιεροσύνης. Καλείται
λοιπόν στο Αδραμύττιο
της Μικράς Ασίας από
τον ανάδοχό του Στέφανο
Διοματάρη το 1910
για τον σκοπό αυτό. Η χειροτονία
του Αγίου
δεν ήταν κάτι το συνηθισμένο. Στην περίπτωσή του είχαμε θεία
συγκατάθεση που απεκάλυψαν
οι θεοσημίες ευδοκίας
κατά το τέλος
της χειροτονίας. Σεισμός, αστραπές, βροντές, κατακλυσμιαία βροχή συμβαίνουν την
ιερή εκείνη ώρα.
Τα κανδήλια του ναού κινούνται, ενώ ένα
από αυτά καταπίπτει. Μετά δε τη χειροτονία
επικρατεί γαλήνη, ηρεμία, χαρά Θεού. Τα φυσικά αυτά φαινόμενα αποκαλύπτουν και μαρτυρούν την ευαρέσκεια
του Θεού και τη
θεία συγκατάνευση.
Όσο καιρό παρέμενε
στο Αδραμύττιο, ακτινοβολούσε εκθαμβωτικά
με την αρετή και την αγιότητά
του, η οποία ίσχυσε
να θεραπεύσει δαιμονιζόμενο
της περιοχής,
κάτι που δεν κατόρθωσαν οι συλλειτουργοί του. Αυτή
λοιπόν η πνευματική του ακτινοβολία προκάλεσε το πάθος
της αντιζηλίας
των συλλειτουργών
του. Εκείνος
θέλοντας να τους ελευθερώσει
από το πάθος αυτό, εγκατέλειψε το Αδραμύττιο
το 1911 και μετέβη
στο Άγιον Όρος,
όπου οι Αγιορείτες
μοναχοί του επιδαψίλευσαν πολλές τιμές.
Επιστρέψας στη Χίο τοποθετήθηκε ως εφημέριος στο Λεπροκομείο. Εκεί άνοιξε το νέο στάδιο των αρετών και της αγαθοεργού δράσεώς του. Η εικόνα της
Παναγίας Υπαπαντής επικεντρώνει την όλη του
ευεργετική δράση.
Η Κυρία Θεοτόκος δια
της μεσιτείας και
της προσευχής του
Αγίου Ανθίμου επιτελεί
αναρίθμητα θαύματα θεραπείας ασθενών
επωνύμων και ανώνυμων πιστών. Το ίδρυμα αυτό με τους δυστυχείς λεπρούς
καθίσταται πνευματικό κέντρο σωματικής και
πνευματικής υγείας. Η όλη
διακονία του στο Λεπροκομείο καταδεικνύει
τη βαθύτατη
πίστη του και την πολύτιμη
προσφορά του.
Εδώ
φαίνεται
και το μεγαλείο του Αγίου. Ο Άγιος Άνθιμος
ως εφημέριος του ναού
συμπαρευρισκόταν, συνέτρωγε και συνομιλούσε
με τους
λεπρούς, τους κοινωνούσε των Αχράντων
Μυστηρίων και μετά τη Θεία Λειτουργία
κατέλυε!
Τότε
μέσα σε εκείνη την αγιάζουσα
ατμόσφαιρα οραματίζεται
την ίδρυση Μονής, για να στεγάσει πρόσφυγες
καλόγριες προερχόμενες από την Μικρά Ασία. Και προχωρεί στην
πραγμάτωση των οραματισμών του. Υψώνει τον μεγαλοπρεπή Ιερό
Παρθενώνα της Παναγίας Βοηθείας
Χίου. Από
τότε εγκαταστάθηκε στη
Μονή με πλήρη αφοσίωση
στην Παναγία
και εκεί κατηύγαζε με την ασκητική του βιοτή το πλήθος
των αρετών
και την αγιότητά του
και τη μεσιτεία
και βοήθεια
της Θεοτόκου και ποίμαινε με πλεονάζουσα στοργή και αγάπη το ποίμνιό του, ενίσχυε
και παρηγορούσε με τον γλυκύ και απλό
του λόγο και
θεράπευε ασθενείς και πάσχοντες
που κατέφευγαν κοντά του.
Μέσα σε αυτή τη δια βίου διακονία, ώριμος πλέον, πλήρης ημερών, σε ηλικία 90 ετών, με οσιότητα που θύμιζε τους μεγάλους ασκητές της ερήμου, τέλεσε την τελευταία Θεία Λειτουργία την 27η Ιανουαρίου 1960 και λίγες ημέρες μετά κοιμήθηκε με ειρήνη.
Μέσα σε αυτή τη δια βίου διακονία, ώριμος πλέον, πλήρης ημερών, σε ηλικία 90 ετών, με οσιότητα που θύμιζε τους μεγάλους ασκητές της ερήμου, τέλεσε την τελευταία Θεία Λειτουργία την 27η Ιανουαρίου 1960 και λίγες ημέρες μετά κοιμήθηκε με ειρήνη.
Saint Anthimos from Chios
Saint Anthimos, probably
Argyrios Vagianos, was born on July 1, 1869 in the area of Agios Loukas in
Livadia. His pious and virtuous parents, Constantine and Argyro, took care of
their child's Christian education. And the young Argyrius of the Holy Spirit,
in a spirit of wisdom, was destined by God to be a vessel of choice and to
become a great educator in Christ. All of his childhood development and
upbringing was apparently under the strong and profound influence of his
Christian family environment.
Letters did not learn
much. It was limited to simple elementary school knowledge. So without the
theoretical knowledge of secular asceticism, but with intelligence and spirit
penetration and with a particularly keen desire for a bio-spiritual, he goes on
living in virtuous life with the precious gift of steadfast faith.
Uncle Eros leads him into
the denial of his world and his soul and into the lonely state from which his
virtues have sprung. The reason for following the lonely road was his visit to
the Skete of the Holy Fathers of Chios to repair the proprietary image of Our
Lady. Since then, he has been inextricably linked to this image throughout his
life. Panagia became a source of endless strength for him in his later fierce
struggles, but also a source of coolness and relief. His guide to ascetic life
was the respectable Elder of Skete Pachomius, from whom he was renowned as a
small monk and renamed Anthimos.
He obeys Elder Pachomius
and with his unceasing prayers and fasts and with his fierce struggles he is
shown, by God's desire, great in exercise and virtue. But with his physical and
spiritual exercise he was exhausted and ill. Then with Pachomi's blessing he
returns to his home, where he settles for recovery. But Saint Anthimos did not
give up exercising. Once partially restored, his health retired to a small
secluded cell in his hometown of Chios, continuing his spiritual struggles.
There he used to practice the art of the shoemaker at the same time to help his
poor parents and to treat the sufferers.
In his cell, through
constant prayer and the study of the lives of great ascetics, he received
power, cut out a spiritual edifice, and also caused the demonic rabies of the
sly. The Saint fought hard and efficiently, waged multifaceted but victorious
struggles against the wicked with the fiery prayer and daily ascended the
blessed scale of virtues and holiness. Later, at the age of 40, in the year
1909, a great monk is worshiped by Pachomi's successor, Hieromonk Andronikos.
But the virtuous ascetic
Anthimus was a vessel of choice and ready for the office of priesthood. He was
then called to Adramyttium, Asia Minor, by his contractor Stefanos Diomataris
in 1910 for this purpose. Saint's ordination was not the usual thing. In his
case, we had divine consent that the divine revelations revealed at the end of
the ordination. Earthquake, lightning, thunder, catastrophic rain occur at that
sacred time. The candlesticks of the temple are moving and one of them falls.
And after the ordination there is peace, tranquility and joy of God. These
natural phenomena reveal and testify to God's favor and divine favor.
While in Adramyttio, he
radiated dazzling with his virtue and sanctity, which was able to heal the
demonic of the area, something his collaborators failed to do. So his spiritual
radiation caused the passion of his co-operatives to rebel. He wanted to free
them from this passion, he left Adramyttio in 1911 and went to Mount Athos,
where his monks were honored by many monks.
Returning to Chios he was
placed as a pastor in the Lepokomio. There he opened the new stage of his
virtues and charity. The image of Panagia Ypapanti focuses all its beneficial
action. Through the mediation and prayer of St. Anthimos, Lady Theotokos
performs innumerable miracles of healing ill and unnamed believers. This
institution with the lucky ones is becoming a spiritual center of physical and
mental health. His whole ministry in the Leprosy Office demonstrates his deep
faith and his valuable contribution.
Here is the greatness of
the Saint. Saint Anthimos, as a pastor of the church, accompanied, ate and
conversed with the lepers, associated them with the Endless Mysteries and after
the Divine Liturgy he was destroyed!
Then, in that sacred
atmosphere, he envisions the founding of a monastery to house refugee nuns from
Asia Minor. And he realizes his visions. It elevates the majestic Holy
Parthenon of Our Lady of Chios. From then on he settled in the Monastery with
full devotion to the Virgin Mary and there with his ascetic life he drove the
multitude of his virtues and sanctity and the intercession and assistance of
Theotokos, and with excessive affection and love his flock, strengthened and
comforted him. and for his simple reason, he cured patients and patients who
fled to him.
In this lifelong, mature,
full-time ministry, at the age of 90, with devotion reminiscent of the great
desert practitioners, he performed his last Divine Liturgy on January 27, 1960,
and a few days later slept in peace.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου