Ο Άγιος Ρηγίνος γεννήθηκε
στη Λεβάδεια της Βοιωτίας
στις
αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ. από ευσεβείς
και ενάρετους γονείς,
οι οποίοι τον βοήθησαν να λάβει τη
θύραθεν παιδεία αλλά και την ορθόδοξη αγωγή. Η αγάπη
του
για τον Κύριο και η πνευματική του
πρόοδος τον μεταμόρφωσαν σε σκεύος εκλογής
και σε ναό της
Αγίας Τριάδος.
Ο Άγιος έζησε την εποχή που βασίλευσαν οι δύο
υιοί του Μεγάλου
Κωνσταντίνου, ο μεν Κωνστάντιος στην Κωνσταντινούπολη (Ανατολή), ο δε Κώνστας στη Ρώμη (Δύση).
Και οι
δύο διάδοχοι του Μεγάλου Κωνσταντίνου είχαν ανατραφεί με τις
αρχές της χριστιανικής πίστεως,
αλλά ο μεν Κωνστάντιος είχε συνειδητά
αποδεχθεί τον Αρειανισμό, ο δε
Κώνστας παρέμεινε πιστός στις δογματικές αποφάσεις της Α’ Οικουμενικής Συνόδου. Και οι δύο είχαν ως κοινά χαρακτηριστικά
της θρησκευτικής τους πολιτικής, αφ’ ενός μεν την καταπολέμηση της
εθνικής θρησκείας, αφ’ ετέρου
δε την υπεράσπιση
της ενότητος της Εκκλησίας.
Η
εκκλησιαστική τους πολιτική είχε ως
συνέπεια όχι μόνο τη συντήρηση, αλλά και την διεύρυνση της
εκκλησιαστικής διασπάσεως μεταξύ
των οπαδών και
των αντιπάλων της Α’
Οικουμενικής Συνόδου. Οι συνεχείς
παρεμβάσεις, αυθαίρετες ή μη, στα εκκλησιαστικά πράγματα υπήρξαν
πηγή
εντάσεως στις αρειανικές
έριδες του 4ου αιώνος
μ.Χ.
Έτσι ο Άγιος απεστάλη στη νήσο Σκόπελο από τον
θείο του Αχίλλειο († 15 Μαΐου, πολιούχος της
πόλεως Λάρισας), για να ενισχύσει τους εξόριστους που βρίσκονταν εκεί και
να τους στερεώσει στην ορθόδοξη
πίστη.
Σύμφωνα
με κάποιες πληροφορίες του Συναξαριστή
του Αγίου Αχιλλείου, ο Ἅγιος Ρηγίνος
παρακολούθησε τις εργασίες της Α’ Οικουμενικής
Συνόδου, το έτος 325
μ.Χ. μαζί με
τον Άγιο Αχίλλειο. Όμως, μολονότι
καταδικάσθηκε ομόφωνα από τους
θεοφόρους Πατέρες η
αίρεση του Αρειανισμού, οι οπαδοί
του Αρείου δεν εξέλιπαν και συνέχισαν να διαδίδουν τις αιρετικές
δοξασίες τους. Επικράτησε εκ νέου
μεγάλη αναταραχή στους κόλπους της Εκκλησίας, κρίση και κατά
συνέπεια χωρισμός σε δυο παρατάξεις, κάτι που ανησύχησε ιδιαίτερα τους δύο
αυτοκράτορες Κωνστάντιο και Κώνστα. Τελικά οι δύο αυτοκράτορες συμφώνησαν να συγκληθεί στη Σαρδική (Σόφια). Πράγματι, η Σύνοδος
συγκλήθηκε στη Σαρδική, το έτος
343 μ.Χ. Στη Σύνοδο
έλαβε μέρος και ο Άγιος Ρηγίνος,
ο
οποίος εξόντωσε
όλες τις αιρέσεις με το λόγο
του και την τόλμη της γνώμης του.
Μετά τη λήξη της
Συνόδου ο Άγιος
Ρηγίνος επέστρεψε στη Σκόπελο. Αλλά
και πάλι η Εκκλησία του Χριστού κλυδωνίσθηκε και
ταράχθηκε από τον αυτοκράτορα της Κωνσταντινουπόλεως Ιουλιανό τον Παραβάτη (361 – 363 μ.Χ.), ο οποίος θέλησε να επαναφέρει τη θρησκεία
των αρχαίων Ελλήνων.
Στη διάρκεια των διωγμών που διέταξε ο βασιλέας, έφθασε στη Σκόπελο ο έπαρχος της Ελλάδας και των Σποράδων. Αμέσως κάλεσε τον ποιμενάρχη της Σκοπέλου και του υπέδειξε να αλλάξει πίστη και να ασπασθεί την ειδωλολατρία. Όμως ο Άγιος περιφρόνησε την υπόδειξή του και ενέμεινε με πνευματική ανδρεία και σταθερότητα στην πατρῴα ευσέβεια. Στις 25 Φεβρουαρίου του 362 μ.Χ. οδηγήθηκε για τελευταία φορά ενώπιον του επάρχου. Στις προτροπές του να αρνηθεί τον Χριστό, ο Άγιος δεν έδωσε καμία απάντηση. Έτσι οδηγήθηκε στο στάδιο της νήσου, όπου υπέστη και άλλα φρικτά βασανιστήρια και ακολούθως στη θέση «Παλαιό Γεφύρι», όπου αποκόπηκε από τον δήμιο η τίμια κεφαλή του. Την νύχτα οι Χριστιανοί παρέλαβαν το τίμιο σκήνωμα του Αγίου και το ενταφίασαν μέσα στο δάσος του υπερκείμενου λόφου, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα ο τάφος του.
Στη διάρκεια των διωγμών που διέταξε ο βασιλέας, έφθασε στη Σκόπελο ο έπαρχος της Ελλάδας και των Σποράδων. Αμέσως κάλεσε τον ποιμενάρχη της Σκοπέλου και του υπέδειξε να αλλάξει πίστη και να ασπασθεί την ειδωλολατρία. Όμως ο Άγιος περιφρόνησε την υπόδειξή του και ενέμεινε με πνευματική ανδρεία και σταθερότητα στην πατρῴα ευσέβεια. Στις 25 Φεβρουαρίου του 362 μ.Χ. οδηγήθηκε για τελευταία φορά ενώπιον του επάρχου. Στις προτροπές του να αρνηθεί τον Χριστό, ο Άγιος δεν έδωσε καμία απάντηση. Έτσι οδηγήθηκε στο στάδιο της νήσου, όπου υπέστη και άλλα φρικτά βασανιστήρια και ακολούθως στη θέση «Παλαιό Γεφύρι», όπου αποκόπηκε από τον δήμιο η τίμια κεφαλή του. Την νύχτα οι Χριστιανοί παρέλαβαν το τίμιο σκήνωμα του Αγίου και το ενταφίασαν μέσα στο δάσος του υπερκείμενου λόφου, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα ο τάφος του.
Απολυτίκιον.
Ήχος α’. Τη ερήμου πολίτης.
Της Σκοπέλου προστάτης και ποιμήν ενθεώτατος, ώφθης Ιεράρχα Ῥηγίνε, ως του Πνεύματος σκήνωμα, και αίματι σοφέ μαρτυρικώ, φοινίξας την αγίαν σου στολήν, διασώζεις εκ κινδύνων και πειρασμών, τους πίστει εκβοώντάς σοι· δόξα τω δεδωκότι σοι ισχύν, δόξα τω σε στεφανώσαντι, δόξα τω ενεργούντι δια σου, πάσιν ιάματα.
Της Σκοπέλου προστάτης και ποιμήν ενθεώτατος, ώφθης Ιεράρχα Ῥηγίνε, ως του Πνεύματος σκήνωμα, και αίματι σοφέ μαρτυρικώ, φοινίξας την αγίαν σου στολήν, διασώζεις εκ κινδύνων και πειρασμών, τους πίστει εκβοώντάς σοι· δόξα τω δεδωκότι σοι ισχύν, δόξα τω σε στεφανώσαντι, δόξα τω ενεργούντι δια σου, πάσιν ιάματα.
Κοντάκιον. Ήχος
πλ. δ’. Τη υπερμάχω.
Τον Ιεράρχην
της Σκοπέλου και διδάσκαλον
Και των
Μαρτύρων κοινωνόν και ισοστάσιον
Μακαρίσωμεν Ῥηγίνον
τον θεηγόρων·
Τω Χριστώ
γαρ ιεράτευσεν ως άγγελος
Και αθλήσας διασώζει
πάσης θλίψεως
Τους κραυγάζοντας, χαίροις Πάτερ θεόληπτε.
Τους κραυγάζοντας, χαίροις Πάτερ θεόληπτε.
Μεγαλυνάριον.
Χαίροις της Σκοπέλου θείος ποιμήν, Ῥηγίνε παμμάκαρ, ο αθλήσας καρτερικώς· χαίροις Εκκλησίας, ο φωτοφόρος λύχνος, σοφέ Ιερομάρτυς, Αγγέλων σύσκηνε.
Χαίροις της Σκοπέλου θείος ποιμήν, Ῥηγίνε παμμάκαρ, ο αθλήσας καρτερικώς· χαίροις Εκκλησίας, ο φωτοφόρος λύχνος, σοφέ Ιερομάρτυς, Αγγέλων σύσκηνε.
Saint Riginos the Holy
Martyr
Saint Riginos was born in
Livadia, Boeotia, in the early 4th century AD. from godly and virtuous parents,
who helped him to receive the door of education and the orthodox education. His
love for the Lord and his spiritual advance transformed him into a choir of
election and a temple of the Holy Trinity.
The Saint lived in the
time when the two sons of Grand Constantine, Constantine in Constantinople
(East), and Kostas in Rome (West), reigned. Both of Constantine's successors
were raised with the principles of Christian faith, but Constantine consciously
accepted Arianism, and Kostas remained faithful to the dogmatic decisions of
the First Ecumenical Synod. Both have as common features of their religious
policy, on the one hand, the fight against the national religion, on the one
hand, and the defense of the unity of the Church.
Their ecclesiastical
policy resulted not only in the preservation but also in the widening of the
ecclesiastical division between the supporters and opponents of the First
Ecumenical Synod. Continuous interventions, whether arbitrary or not, in
ecclesiastical matters have been a source of tension in the Arianic disputes of
the 4th century AD.
So Saint was sent to the
island of Skopelos by the uncle of Achilles († 15 May, patron saint of the city
of Larissa), in order to strengthen the exiles who were there and to fasten
them to the Orthodox faith.
According to some of the
information provided by the Synchurch of Saint Achilles, St. Riginos attended
the work of the First Ecumenical Synod in the year 325 AD. along with Agios
Achilleios. However, although the heresy of Arianism was unanimously condemned
by the godly Fathers, the followers of the Universe did not degenerate and
continued to spread their heretical beliefs. There was again a great upheaval
within the Church, a crisis and consequently a division into two factions,
which was particularly worrying about the two emperors Constantine and Konstas.
Eventually the two emperors agreed to meet in Sardinia (Sofia). Indeed, the
Synod was convened in Sardinia, in the year 343 AD. The meeting was also
attended by Saint Riginos, who killed all heresies in his speech and the
courage of his opinion.
After the end of the
Synod, Saint Riginos returned to Skopelos. Again, the Church of Christ was
shocked and aggravated by the Emperor of Constantinople Julian the Infidel (361-363
AD), who wanted to restore the religion of the ancient Greeks.
During the persecutions
ordered by the king, the governor of Greece and the Sporades arrived in
Skopelos. He promptly called the chief priest of Skopelos and suggested that he
change faith and embrace idolatry. But the Saint despised his suggestion, and
persisted with spiritual prowess and stability in patriotic piety. On February
25, 362 AD. was last led to the Reich. In his promptings to deny Christ, the
Saint gave no answer. So he was led to the island's stage, where he suffered
further terrible torture and then to the "Palaios Gefyri", where his
honest head was cut off by his executioner. On the night the Christians
received the honest relic of the saint and buried it in the forest of the
overhanging hill, where his tomb hitherto is.
Apolyticus. Sound a '.
Desert citizen.
The Skopelos patron saint
and the shepherd, the horned hierarch, as the Spirit of the reckoning, and the
blood of the wise martyrdom, the threshing of your holy rite, the salvation of
fears and temptations, the glory of yours, the glory of your glory, the glory
of glory, glory to act for you, for all the peace.
Kontakion. Sound flat d '.
I'm overwhelmed.
The Hierarch of Skopelos
and a teacher
And of the Martyrs' socotes
and isostasis
We rejoice in the
leadership;
To Christ I was ordained
as an angel
And the athlete rescues
all sorrow
Screaming, joyful Father,
he ate.
Majesty.
Homer of Skopelos unclean
shepherd, he becomes a fool, the athlete is the heart of the Church; the joy of
the Church, the light-eyed lizard, the wise Ieromarty, the angel's sons.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου