11/2/19

Η Αγία Θεοδώρα η Βασίλισσα


Η Ἁγία Θεοδώρα, η βασίλισσα, γεννήθηκε στην Έβεσσα της Παφλαγονίας, το  815 μ.Χ., από  ευσεβείς  γονείς, τον   δρουγγάριο   Μαρίνο και   την   ενάρετη  Θεοκτίστη που διακρινόταν για την ευλάβειά της   και   την προσήλωσή της στην ορθόδοξη πίστη. Η Αγία είχε   τρεις   άλλες   αδελφές, τη Σοφία, την Μαρία και την Ειρήνη και δύο αδελφούς, τον Βάρδα  και   τον Πετρωνά.   Το    έτος  830   μ.Χ.   νυμφεύθηκε   τον   αυτοκράτορα   Θεόφιλο   (829 – 842   μ.Χ.),   ο  οποίος  ήταν   εικονομάχος.  Παρά  το   εικονομαχικό   κλίμα  που επικρατούσε,  η   Θεοδώρα   εξακολουθούσε  να   τιμά    τις   ιερές   εικόνες   και   να τις φυλάσσει κρυφά στα δώματά της. Η μητέρα της, Θεοκτίστη, εγκατέλειψε τα ανάκτορα και αποσύρθηκε σε γυναικεία   μονή, την   οποία  η  ίδια  είχε  ιδρύσει.
Το   842 μ.Χ. ο Θεόφιλος πέθανε και η Αγία Θεοδώρα ανέλαβε την   βασιλεία και την εποπτεία του ανήλικου υιού της   Μιχαήλ,   με   συνεπιτρόπους   τον αδελφό της Βάρδα, τον εκ του πατέρα της θείου της, που    ήταν   μάγιστρος και τον λογοθέτη Θεόκτιστο.   Η   πρώτη    ενέργεια   ήταν  η απομάκρυνση του εικονομάχου Πατριάρχου Ιωάννου και η εκλογή  του   Αγίου   Μεθοδίου († 14   Ιουνίου).   Η   Σύνοδος,   που   συνήλθε    στις   11   Μαρτίου   του   843   μ.Χ., αποφάσισε την αναστήλωση των Αγίων εικόνων και  ανόρθωσε την  διδασκαλία της  Ζ’ Οικουμενικής  Συνόδου.   Η   μεγαλοπρεπής   πανήγυρη ετελέσθη   την   Α’   Κυριακή   των   Νηστειών, στο  ναό   της  Αγίας   Σοφίας,   που από   τότε   καθιερώθηκε   ως   Κυριακή    της   Ορθοδοξίας.
Αλλά εκτός από το ζήτημα των εικόνων, την Αγία Θεοδώρα απασχόλησαν  και  άλλοι ποικίλοι εσωτερικοί  και εξωτερικοί περισπασμοί, όπως οι επιδρομές    των   Αράβων στη   Σικελία   και   Μικρά Ασία, οι επαναστάσεις των Σλάβων της Πελοποννήσου και των Παυλιανιτών   της Μικράς Ασίας, οι εκστρατείες κατά  των Αράβων της Κρήτης, της Συρίας  και  της  Αιγύπτου,  και  οι  περιπλοκές με τον ηγεμόνα των Βουλγάρων   Βόγορι, τον οποίο οδήγησε στην Ορθοδοξία. Έτσι, εμπιστεύτηκε την ανατροφή  του  υιού  της  στον  αδελφό της   Βάρδα, ο οποίος, με σκοπό το δικό   του   συμφέρον, ενθάρρυνε   και   ενίσχυε κάθε ροπή  του νεαρού βασιλέως προς την ακολασία. Η δολοφονία του  λογοθέτου   Νεοκτίστου  κατέστησε τον αδελφό    της   Αγίας   πανίσχυρο, ώστε   να   περιφρονεί   και   να   απειλεί   και   την   ίδια.           
Αργότερα, ο ίδιος ο υιός της Αγίας, Μιχαήλ, και   ο   αδελφός   της   Βάρδας, διέταξαν  τον εγκλεισμό της, μαζί   με   τις   θυγατέρες   της   Άννα,   Θέκλα, Αναστασία, Μαρία  και  Πουλχερία,  στη   μονή    Γαστριών,   στην  περιοχή των   Υψομαθείων   και   την   κουρά   της   ως   μοναχής. Εκεί    η    Αγία    Θεοδώρα αφοσιώθηκε  στην προσευχή και στην άσκηση. Κοιμήθηκε οσίως με ειρήνη  το  έτος 867 μ.Χ., το  δε  ιερό  λείψανό της φυλάσσεται  με   ευλάβεια στο    ναό    της   Παναγίας   Σπηλαιωτίσσης    στην   Κέρκυρα.


Απολυτίκιον.   Ήχος    πλ. α’.   Τον   συνάναρχον   Λόγον.        
Δωρεών των ενθέων ούσα επώνυμος, την Εκκλησίαν  φαιδρύνεις βασιλικαίς  δωρεαίς,   ως   θεόγλυπτος   εικών  θείας   φρονήσεως· των   γαρ Εικόνων  των  σεπτών,   την   τιμήν    ως   σχετικήν,   ετράνωσας   Θεοδώρα,   των Βασιλίδων    ακρότης,    των    Ορθοδόξων    εγκαλλώπισμα.


Κοντάκιον.   Ήχος    πλ. δ’.   Τη    υπερμάχω.
Ως    καλλονήν    της   Εκκλησίας    και   ευπρέπειαν
Και    Βασιλίδων    χαρακτήρα    και  διάδημα
Ανυμνούμέν   σε,  θεόστεπτε   Θεοδώρα.
Συ    γαρ    ώφθης    των    Εικόνων    αναστήλωσις
Και    τελείας    της    αιρέσεως   καθαίρεσις· 
Όθεν    κράζομεν,    χαίροις    Άνασσα   πάντιμε.


Μεγαλυνάριον.
Χαίροις   Θεοδώρα   πανευκλεής·  χαίροις   ευσεβείας, ανακήρυξις   αληθής· χαίροις  παρρησίαν, εν Θεώ κεκτημένη, Αυγούστα και  Οσία    αειμακάριστε.

Saint Theodora the Queen

Hagia Theodora, the queen, was born in Ebessa in Paphlagonia, in 815 AD, by devout parents, the drunken Marinos and the virtuous Theoctist, who was distinguished for her devotion and her attachment to the Orthodox faith. The Saint had three other sisters, Sophia, Mary and Irene, and two brothers, Barda and Petrona. In the year 830 AD. married emperor Theophilos (829-842 AD), who was iconoclastic. In spite of the iconoclastic climate that prevailed, Theodora continued to honor the sacred icons and to keep them secretly in its vestibule. Her mother, Theoctistus, abandoned the palace and retired to a women's monastery, which she had founded.
In 842 AD. Theophilos died and St. Theodora took over the reign and supervision of Michael's minor son, with his brother Barda, his uncle's father, who was the magician and the theologian Goddot. The first action was the removal of the iconoclast Patriarch John and the election of St. Methodius († 14 June). The Synod, which met on March 11, 843 AD, resolved the restoration of the Holy icons and recovered the teaching of the 5th Ecumenical Synod. The majestic feast was celebrated on the 1st Sunday of the Nine, at the church of Hagia Sophia, which has since been established as the Sunday of Orthodoxy.
But besides the issue of the icons, Agia Theodora also engaged in various various internal and external distractions, such as the raids of the Arabs in Sicily and Asia Minor, the revolutions of the Slavs of the Peloponnese and the Paulians of Asia Minor, the campaigns against its Arabs Crete, Syria and Egypt, and the complications with the ruler of the Bulgarian Vogor, which led to Orthodoxy. Thus, she trusted her son to be raised to her brother Barda, who, in her own interest, encouraged and strengthened every young king's tendency toward idleness. The murder of the Neocktist logothetor made her sister's brother strong enough to despise and threaten herself.
Later, the son of Saint, Michael, and her brother Barda ordered her imprisonment, together with her daughters Anna, Thekla, Anastasia, Maria and Pulcheria, the Gastrians monastery, the Hyssomathias area and her tiredness nun. There St. Theodora dedicated himself to prayer and exercise. He slept peacefully in peace in 867 AD, and his holy relic is kept in devotion at the church of Panagia Spilioutissis in Corfu.


Apolyticus. Sound flat a'. The Synoptic Logos.
The donations of the names of the interstellar, the Church are the king's gifts, as the goddess of the divine, the image of the seps, the honor as relative, the Theodora, the Vassilides, the Orthodox imprisonment.


Kontakion. Sound flat d '. I'm overwhelmed.
As the beauty of the Church and the prosperity
And the king's character and diadem
Resurrected to the Goddess Theodora.
Image of the restoration icons
And the finality of the heresy cleansing;
That's where we cry, rejoice Anassa we always do.


Majesty.
Hear the theodora of all flesh; rejoice in praise, proclaiming true; gentle blessing, in God acquainted, Augustus, and Oasis.

Δεν υπάρχουν σχόλια: