19/3/19


Συνέχεια   από   την   αρχή

Ο   κάθε   ψαλμός   διαπραγματεύεται   πολλά   θέματα   και   εκτός αυτού  μέσα  του  "κρύβει"  και   την   πνευματική  ερμηνεία  αναγω-γική (από  τα  ορατά  σε  ανεβάζει   στα  πνευματικά).
Ο  στάρετς  της   Όπτινα  Όσιος   Νεκτάριος,   ερμήνευε  π.χ.   τα   λόγια του  πρώτου   ψαλμού·   "Μακάριος   ανήρ...."  ως  εξής:  "Αυτός  ο  ψαλμός κατά  γράμμα σημαίνει πως   ένας  άνθρωπος είναι  μακάριος  και ευλογημένος,  όταν  αποφεύγει  τις  ασεβείς  και  αμαρτωλές   συν-αθροίσεις  και  δεν  λαμβάνει  μέρος  σε  αιρετικές  ή  αντιεκκλησιαστικές διδασκαλίες.
Σύμφωνα  με   άλλη  πνευματική  ερμηνεία  ο  μακάριος  άνθρωπος είναι  ο  νους,  που  δεν  δέχεται  τους  εμπαθείς  λογισμούς  (σκέψεις  με εικόνες).  Βέβαια  είναι  αδύνατον  να  εμποδίσει  κανείς  την  επίθεση αυτών  των  λογισμών·  είναι  όμως  δυνατόν  να  μην  ασχολείται  και  να μη  συζητεί  μαζί  τους,   αλλά  να  λέει  συνεχώς:  "Κύριε  ελέησον".  Και  τότε  κάθε  υλικό  και  γήϊνο  εξαφανίζεται.  Αυτός   ακριβώς  που   ενεργεί έτσι  αποκαλείται  μακάριος  άνθρωπος".[1]
            Ο  μακαρισμός γέροντας, και Άγιος  Παΐσιος έλεγε για  τους ψαλμούς:  "Ευλογημένη  ψυχή,  τίποτε  δεν  είναι  αδύνατο  στο  Θεό.  Ζήτα του  με ευγένεια αυτό που  θέλεις. Εάν  δυσκολεύεσαι,  διάβασε  τους ψαλμούς  του  Δαβίδ.  Θα  δεις  εκείνος   με  τί  τρόπο  ζητούσε  από  το  Θεό  και   λάμβανε  αυτό  που  ποθούσε".
            "Όσοι απομακρύνονται από το Χριστό, στερούνται τον θείο φωτισμό,  γιατί  άφησαν  το  προσήλιο  σαν  τους  ανοήτους και πηγαίνουν   στο  ανήλιο....   Βλέπετε   το   Ψαλτήρι   που   είναιι   γραμμένο με  θείο  φωτισμό,  τί  βαθειά  νοήματα  έχει!  Μάζεψε,  αν   θέλεις  όλους τους  θεολόγους,  όλους  τους  φιλολόγους,  και  θα  δεις  ότι  έναν  ψαλμό με  τέτοιο  βάθος δεν μπορούν να φτιάξουν! Ενώ  ο  Δαβίδ ήταν αγράμματος, αλλά  βλέπεις  καθαρά  πως  τον  οδηγούσε  το  πνεύμα  του Θεού".
            "Πήγε  κάποιος  οικογενειάρχης  στον  Γέροντα  και  του  είπε  για τις  κτηματικές  αδικίες που έγιναν εις βάρος του.:" Εγώ δεν στενοχωριέμαι   για  την  αδικία  γιατί  δαβάζω  το  Ψαλτήρι. Ένα Κάθισμα  το  απόγευμα  και  δυό  Καθίσματα  πριν  ξημερώσει.  Σχεδόν  το  έμαθα  απ' έξω. Κανένας  Ψαλμός  δεν  λέει  ότι  οι  άδικοι  έκαναν προκοπή.  Ενώ  τους  δικαίους  τους   σκέφτεται   ο   Θεός.   Εγώ  Πάτερ μου   δεν  λυπαμαι΄ τα  κτήματα  που  έχασα,  αλλά  λυπάμαι  τα  αδέλφια μου   που  χάνουν   την   ψυχή   τους".[2]
            Ο   δε  Άγιος  και   Γέροντας    Πορφύριος,   σε  ερώτηση  ενός συνομιλητή  του  τί  κάνει  τις  νύκτες,  απάντησε: "Διαβάζω  τους ψαλμούς  του  Δαβίδ,  αλλά  με  πίστη στο  νόημα  των  λέξεων  που διαβάζω.  Πως  να  στο  πω,  έχουν  δύναμη  οι  ψαλμοί,  πολύ  μεγάλη δύναμη,  γιατί   γράφτηκαν με  πολλά  δάκρυα  και  πολλή  ταπείνωση. Τέτοια   ταπείνωση,   που   ο  ίδιος   ο  Θεός   είπε:   "βρήκα   ανάπαυση μόνο   στην   καρδιά   του   Δαβίδ".
            Για  την   αγωγή   των  παιδιών  έλεγε  ο  Γέροντας:
 μητέρα  πρέπει   να  προσεύχεται  πολύ  κατά την  περίοδο   της κυήσεως   και  ν' αγαπάει  το  έμβρυο, να  χαϊδεύει  την  κοιλιά  της,  να διαβάζει  ψαλμούς,  να  ψάλλει  τροπάρια  να  ζει  ζωή  αγία".[3]
            Για  την   μεγάλη   πνευματική   αξία  των  ψαλμών  ο  αναγνώστης θα το  διαπιστώσει  όταν  τους  μελετά,  με  ταπείνωση.  Για  την   καλύτερη   κατανόησή   των  σχολιάζουμε  ψαλμούς   σύμφωνα  με  τη γνώμη  των  αγίων  της   Εκκλησίας  μας.
            Στο τέλος καταχωρούνται αλφαβητικά τα θέματα τα οποία αναφέρονται  σε ψαλμούς, ώστε  ο  αναγνώστης  εύκολα   να  βρει  τη λύση  του  θέματος  το  οποίο  τον  απασχολεί.
Συνεχίζεται…..


Continue from the beginning

Each psalm deals with many issues, and besides, within it, "conceals" and the spiritual interpretational interpretation (from the visible it raises you to the spiritual).
Her nephew Otina Osios Nektarios, interpreted eg. the words of the first psalm, "Blessed Man ...", as follows: "This psalm in literal means that a man is blessed and blessed when he avoids wicked and sinful co-summations and does not take part in heretical or anti-clerical teachings .
According to another spiritual interpretation the blessed man is the mind, who does not accept passionate thoughts (thoughts with images). Of course it is impossible to prevent the attacking of these accounts; it is possible, however, not to deal with or discuss with them, but to say constantly: "Lord Merise". And then every material and earth disappears. That's what he is doing so he's called a blessed man. "
The elder beauties, and Saint Paisius, said about the psalms: "Blessed soul, nothing is impossible to God, ask with kindness what you want." If you find it difficult, read the psalms of David, you will see him asking God and he received what he wanted. "
"Those who are departed from Christ are deprived of divine illumination because they left the proselos like the immature and go to the sunless .... You see the Psalter that is written in divine light, what deep meaning it has! Assemble if you want all the theologians, and you will see that a psalm with such depth can not make! While David was illiterate, but you see clearly that he was leading the spirit of God. "
"A family man went to the Elder and told him about the property injustices done against him:" I am not worried about injustice because I give the Psalter. One Seat in the afternoon and two Seats before dawn. I almost learned it from the outside. No Psalm says that the unrighteous have made a breakthrough. While their right is thought by God. I do not regret the land I lost, but I regret my brothers who lose their soul. "
And Saint and Elder Porphyry answered a question asked by a conversant of what he did at night: "I read the psalms of David, but by faith in the meaning of the words I read. How to say, the psalms have power, very great power, because they were written with many tears and a lot of humiliation. Such humiliation, which God Himself said: "I found rest only in the heart of David."
For the education of the children, Elder said:
"Mother must pray a great deal during the period of gestation and love the fetus, caress her belly, read psalms, chant tropes to live holy life."
For the great spiritual value of the psalms the reader will find it when he studies them with humiliation. For better understanding, we commend psalms according to the opinion of the saints of our Church.
In the end, the issues that refer to psalms are listed alphabetically so that the reader can easily find the solution to the subject that concerns him.

To be continued….



1.Epistolés - didachés kai apofthégmata tou osíou Nektaríou, ekd. Orthódoxos Kypséli, sel.
 2. Gérontos Païsíou Lógoi, A tómos, Me póno kai agápi, Ieró Isychastírio "Evangelistís Ioánnis o Theológos, Sourotí Thessalo-níkis, 1998, sel. 208 – 9
3.Gérontos Porfyríou Kafsokalyvítou, Víos kai lógoi, ékd. Ierás Monís Chrysopigís, Chaniá, 4, 2003, sel. 415


























[1] Επιστολές -   διδαχές   και   αποφθέγματα  του  οσίου  Νεκταρίου,  εκδ. Ορθόδοξος Κυψέλη,   σελ. 21.
[2] Γέροντος Παϊσίου Λόγοι, Α τόμος, Με  πόνο και  αγάπη, Ιερό Ησυχαστήριο "Ευαγγελιστής  Ιωάννης  ο   Θεολόγος,   Σουρωτή   Θεσσαλο-νίκης,   1998, σελ.   208 - 9
[3] Γέροντος   Πορφυρίου   Καυσοκαλυβίτου,   Βίος   και   λόγοι,   έκδ.  Ιεράς  Μονής Χρυσοπηγής,   Χανιά,   4,   2003,   σελ. 415

Δεν υπάρχουν σχόλια: