Η λειτουργική
παράδοση και η Ορθόδοξη πνευματικότητα τοποθετούν
σε ιδιαίτερη θέση την σημερινή εορτή του
Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Και είναι αλήθεια
ότι οι
θεομητορικἐς εορτές πλουτίζουν
την λειτουργική μας ζωή, γιατί ο Λόγος του Θεού πάντοτε ατενίζει
με ιδιαίτερη
αγάπη και σεβασμό την μεσίτρια του ουρανού. Οι θεολογικοί λόγοι
και ύμνοι στην
Κυρία Θεοτόκο είναι σε τελευταία
ανάλυση δοξολογία στον
Λόγο του Θεού, που έγινε άνθρωπος για
την σωτηρία του ανθρώπινου
γένους.
Το μόνο
όνομα της Θεοτόκου, Μητέρα του Θεού,
περιέχει όλο το
μυστήριο της οικονομίας της σωτηρίας, λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.
Αποδεικνύεται έτσι ότι η
Μητέρα του Χριστού αποκαλύπτεται
στους πιστούς ως η
κατ’ εξοχήν μάρτυς του γεγονότος,
πως ο
Θεός προσέλαβε πραγματικά την ανθρώπινη φύση, στην οποία άνοιξε τον δρόμο της σωτηρίας. Σωτηρία
που αποβαίνει πραγματικότητα
και γεγονός που
σημαίνει την έλευση της Βασιλείας του Θεού. Σε μία ομιλία του ο Βασίλειος Σελευκείας
σημειώνει χαρακτηριστικά: «Θεοτόκος
εστί τε και λέγεται. Άρα τις εστι
ταύτης υψηλοτέρα υπόθεσης;… ως
γαρ ουκ έστιν εύκολο ννοείν τε και φράζειν Θεόν, μάλλον δε καθάπαξ αδύνατον, ούτως το μέγα της Θεοτόκου μυστήριον, και διανοίας και γλώττης εστίν ανώτερον.
Επεί ούν Θεόν σαρκωθέντα τεκούσα
Θεοτόκος ονομάζεται».
Το
πρόσωπο της Θεοτόκου δεν νοείται ανεξάρτητα
από το ανθρώπινο γένος. Η Θεοτόκος είναι
ο υγιής καρπός
της ανθρώπινης
φύσεως και η καλύτερη προσφορά των ανθρώπων στον
Χριστό. Στην προσφορά όλης της
κτίσεως συμμετέχουμε και εμείς με την Παναγία.
Ο αγιογράφος, όταν αγιογραφεί στην κόγχη του
Ιερού Βήματος την
Πλατυτέρα, δεν θέλει να εικονίσει μόνο την Παναγία, αλλά όλη την Εκκλησία που
έχει κέντρο της τον Χριστό. Η
Παναγία έγινε Εκκλησία και
γέννησε την Εκκλησία. Ο Άγιος
Γρηγόριος ο Θεολόγος λέγει ότι ο Κύριος «ενανθρωπήσας σάρκα Εκκλησίας
προσέλαβε». Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ο
Άγιος Κύριλλος
Ιεροσολύμων συνδέει το πρόσωπο
της Θεοτόκου με την έννοια της Εκκλησίας, γι’ αυτό λέγει: «υμνούμεν την αειπάρθενον
Μαρίαν, δηλονότι την αγίαν Εκκλησίαν».
Η αναφορά, λοιπόν, στην Παρθένο Μαρία υπενθυμίζει την χαρά της λυτρώσεως του ανθρώπου από τον Χριστό,
γιατί εκείνη υπηρέτησε
πιστά το μυστήριο της
σωτηρίας μας. Η αγνή και
άσπιλη Παρθένος, η
πιστή και ταπεινή κόρη της Βηθλεέμ, μπροστά στα μάτια του
Θεού ευρέθηκε ως «η μόνη
εν γυναιξὶ ευλογημένη και καλή».
Αυτήν διάλεξε ο Ουράνιος όταν ήλθε το
πλήρωμα του χρόνου και
«ο Λόγος σὰρξ εγένετο».
Ο φιλάνθρωπος και
ελεήμων Θεός μας, που πάντοτε φροντίζει το γένος
των ανθρώπων, επειδή είδε το
έργο που έπλασε
με
τα χέρια Του να
είναι υπόδουλο στον διάβολο, θέλησε να αποστείλει τον Υιό Του τον Μονογενή, τον Κύριό
μας Ιησού Χριστό,
για
να το απολυτρώσει
από τα χέρια του
διαβόλου. Επειδή όμως, δεν θέλησε να το μάθει, όχι μόνο ο
Σατανάς, αλλά και οι ίδιες
οι ουράνιες δυνάμεις,
σε έναν από τους
Αρχαγγέλους, στον ένδοξο Γαβριήλ εκμυστηρεύτηκε το μυστήριο. Προοικονομεί δε ότι η
Αγία Παρθένος θα γεννήσει αγνή και καθαρή, γιατί ήταν
άξια τέτοιου καλού.
Όταν
ο Θεός Πατέρας ευδόκησε να
πραγματοποιήσει «το χρόνοις αιωνίοις
σεσιγημένον μυστήριον», «το
μυστήριον το κεκρυμμένον από των αιώνων και των γενεών», το μυστήριο
της Θείας Οικονομίας, για την λύτρωση του ανθρώπινου γένους, μόνο
αυτή δέχθηκε την θεία αποκάλυψη του
μυστηρίου και κρίθηκε ικανή να υπηρετήσει το έργο της σωτηρίας.
Μέσα στον
χώρο της Εκκλησίας,
στην πίστη και τη δογματική της
διδασκαλία, ο Ευαγγελισμός είναι της «σωτηρίας ημών το κεφάλαιον
και του απ’ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις».
Ο Άγγελος ανακοινώνει και ευαγγελίζεται την θεία βουλή. Αλλά η Παρθένος δεν σιωπά. Ανταποκρίνεται στην
θεία κλήση με ταπείνωση και πίστη: «Ιδού η δούλη Κυρίου·
γένοιτό μοι κατά το
ρήμά σου».
Η θεία βουλή γίνεται δεκτή
και βρίσκει ανταπόκριση. Και αυτή η ανθρώπινη ανταπόκριση είναι ό,τι ακριβώς
χρειάζεται σ’ αυτό το σημείο. Η
υπακοή της Παναγίας αντισταθμίζει
την ανυπακοή της Εύας. Με αυτή
την έννοια η Παρθένος είναι η
δεύτερη Εύα και
ο Υιός της ο δεύτερος
Αδάμ. Όπως η Εύα εξαπατήθηκε από
τον λόγο ενός αγγέλου, για να φύγει από τον Θεό
παραβαίνοντας τον λόγο Του, έτσι η Παναγία
δέχθηκε τον Ευαγγελισμό από
τον λόγο ενός Αγγέλου, έτσι ώστε να φέρει
τον Θεό μέσα της, υπακούοντας στον λόγο Του.
«Δια
της Εύας ο
θάνατος, δια της Μαρίας η Ζωή», κηρύττει ο
Άγιος Ιερώνυμος. Αυτή η
υπακοή και η
χαρούμενη αποδοχή του λυτρωτικού σκοπού του Θεού ήταν μία πράξη ελευθερίας. Ήταν ελευθερία υπακοής
και όχι πρωτοβουλία, ελευθερία αγάπης και λατρείας, ταπεινώσεως και εμπιστοσύνης.
Κατά
τις ημέρες της δημιουργίας
του κόσμου, όταν
ο
Θεός εξέφερε
τον ζωντανό και παντοδύναμο λόγο
Του «γενηθήτω», ο λόγος
του Δημιουργού παρήγαγε εντός του κόσμου
τα όντα. Αλλά την
ημέρα εκείνη, η οποία δεν
έχει την όμοιά της από της υπάρξεως του κόσμου, όταν η θεία Μαρία προσέφερε το σεμνό και υπάκουο «Γένοιτο», ο λόγος
του δημιουργήματος κατέβασε στον κόσμο
τον Δημιουργό. Εδώ ο Θεός
και πάλι προσφέρει τον λόγο Του: «Θα
συλλάβεις, θα γεννήσεις υιό και θα τον
ονομάσεις Ιησού Αυτός θα γίνει μέγας και θα ονομαστεί Υιός του
Υψίστου. Σε αυτόν θα
δώσει ο Κύριος
ο Θεός τον θρόνο του Δαυΐδ, του προπάτορά Του. Θα βασιλεύσει
για πάντα στους απογόνους
του Ιακώβ και η
βασιλεία Του δεν
θα έχει τέλος».
Η Θεοτόκος αποδέχεται το θέλημα του
Θεού και το αποτέλεσμα
θα είναι τόσο θαυμαστό. Αυτή
η υπακοή είναι η μεγαλειώδης δύναμη,
είναι η καθαρή και τέλεια αφοσίωση της
Μαρίας στον Θεό, αφοσίωση της θελήσεώς της, της σκέψεώς της, της ψυχής της και
της όλης υπάρξεώς της και όλων
των δυνάμεών
της, όλων των πράξεών της, των
ελπίδων
της και
των προσδοκιών της.
Οι αρχές
της εορτής του Ευαγγελισμού δεν είναι επακριβώς γνωστές. Το γεγονός ότι η Αγία Ελένη έκτισε στη Ναζαρέτ βασιλική,
στην οποία περιλαμβανόταν κατά παράδοση ο οίκος της Θεοτόκου, όπου αυτή
δέχθηκε τον Ευαγγελισμό, επέδρασε
ίσως στη σύσταση τοπικής
εορτής.
Οι πρώτες
μαρτυρίες περί αυτής
ευρίσκονται στον Άγιο Πρόκλο, Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, το 430 μ.Χ. και
στο Πασχάλιον Χρονικόν (624
μ.Χ.), όπου χαρακτηρίζεται ως συσταθείσα
στις 25 Μαρτίου από τους θεοφόρους δασκάλους.
Η μεγαλοπρεπής πανήγυρη του Ευαγγελισμού ετελείτο από
τους Βυζαντινούς στο
ναό των Χαλκοπρατείων, όπου
παρίσταντο και οι αυτοκράτορες. Κατὰ τον 15ο αιώνα μ.Χ. η Πανυχίδα
ετελείτο στο παλάτι.
Απολυτίκιον.
Ήχος δ’.
Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον, και του απ' αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις· ο Υιός του Θεού, υιός της Παρθένου γίνεται, και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται. Διο και ημείς συν αυτώ, τη Θεοτόκω βοήσωμεν· Χαίρε Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου.
Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον, και του απ' αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις· ο Υιός του Θεού, υιός της Παρθένου γίνεται, και Γαβριήλ την χάριν ευαγγελίζεται. Διο και ημείς συν αυτώ, τη Θεοτόκω βοήσωμεν· Χαίρε Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου.
Κοντάκιον Ήχος πλ.
δ’. Αυτόμελον.
Τη υπερμάχω
στρατηγώ τα νικητήρια
Ως λυτρωθείσα
των δεινών
ευχαριστήρια
Αναγράφω σοι η Πόλις σου Θεοτόκε.
Αλλ’
ως έχουσα το
κράτος απροσμάχητον
Εκ παντοίων
με κινδύνων ελευθέρωσον
Ίνα κράζω
σοι, χαίρε Νύμφη
Ανύμφευτε.
Έτερον Κοντάκιον. Ήχος πλ.
δ’. Αυτόμελον.
Τον ομοούσιον
Πατρί και θείω Πνεύματι
Υιόν και
Λόγον του Θεού
Αγνή συνέλαβες
Τη του
Πνεύματος ελεύσει του Παναγίου
Εις
ανάπλασιν
βροτείου γένους
Άχραντε,
Αρχαγγέλου
σοι φωνήν
κοσμοχαρμόσυνον
Εκβοήσαντος, χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Εκβοήσαντος, χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε.
Μεγαλυνάριον.
Νυν ευαγγελίζεται Γαβριήλ, το χαίρε κραυγάζων, μετά δέους τη Μαριάμ. Ω του ξένου τρόπου, εν μήτρα γαρ αχράντω, συνείληπται ο Πλάστης, σώζων όν έπλασε.
Νυν ευαγγελίζεται Γαβριήλ, το χαίρε κραυγάζων, μετά δέους τη Μαριάμ. Ω του ξένου τρόπου, εν μήτρα γαρ αχράντω, συνείληπται ο Πλάστης, σώζων όν έπλασε.
Evangelism of the Most
Holy Theotokos
Functional tradition and
Orthodox spirituality place a special place in today's celebration of the
Annunciation. And it is true that the Theotorical Feasts enrich our working
life, because the Word of God always looks with special love and respect for the
Messiah of heaven. The theological reasons and hymns to Mrs. Theotokos are
ultimately a praise to the Word of God, which became man for the salvation of
the human race.
The only name of
Theotokos, Mother of God, contains the whole mystery of the economy of
salvation, Saint John Damascene says. It is thus proved that the Mother of
Christ is revealed to the faithful as the chief witness of the fact that God
really hired the human nature in which he opened the path of salvation.
Salvation that is a reality and an event which means the coming of the Kingdom
of God. In a speech, Basil Seleukeis notes: "Theotokos is and is called.
So, this is the highest case of yours? ... as a gift, it is easy to know and
clog a God, rather it is impossible to seize it, so the mystery of the Virgin
is mysterious, and intellect and language is superior. There is a God called
the Virgin Mary called ".
The face of Theotokos is
not meant regardless of the human race. The Theotokos is the healthy fruit of
human nature and the best offer of people to Christ. In the offer of all
creation we also participate with Our Lady. The hagiographer, when he frescoes
in the niche of the Holy Step to Platytes, does not want to depict only the
Virgin Mary, but the whole Church that has its center of Christ. The Virgin
Mary became a Church and gave birth to the Church. St. Gregory the Theologian
says that the Lord "hired the incarnate flesh of the Church". It is
characteristic that Saint Cyril of Jerusalem connects the face of the Theotokos
with the meaning of the Church, so it says: "We praise the unsaved Mary,
even the holy Church."
The reference, therefore,
to the Virgin Mary reminds the joy of the redemption of man by Christ, for she
faithfully served the mystery of our salvation. The pure and virgin Virgo, the
faithful and humble Bethlehem daughter, in the sight of God, was found to be
"the only one in women's blessed and good". This one was chosen by
Heaven when the crew of time came and "the Word was done".
Our philanthropist and
merciful God, who always cares for the gender of the people, because he saw the
work he had created with His hands being obedient to the devil, he wanted to
send His Son the Only One, our Lord Jesus Christ, from the devil's hands.
Because, however, he did not want to learn it, not only Satan, but also the
heavenly powers themselves, in one of the Archangels, to the glorious Gabriel
betrayed the mystery. He forgives that the Holy Virgin will give birth to pure
and pure, because he was worthy of such good.
When God the Father was
able to carry out "the time of an eternal mysterious mystery,"
"the mystery hidden from the ages and generations", the mystery of
Divine Economy, for the redemption of the human race, only she received the
divine revelation of the mystery was judged to be able to serve the work of
salvation.
Within the Church, in its
faith and doctrinal teaching, Evangelism is the "salvation of our chapter
and of the mystery of the universe, the manifestation". The Angel
announces and evangelizes the divine parliament. But Virgo is not silent. He
responds to the divine call with humility and faith: "Behold the servant
of the Lord; be to me according to your verb."
The divine parliament is
accepted and finds a response. And this human response is exactly what it takes
at this point. The obedience of Our Lady compensates for the disobedience of
Eve. In this sense, Virgo is the second Eve and Her Son the second Adam. As Eve
was deceived by the word of an angel, to leave God by breaking His word, so the
Virgin Mary accepted the Annunciation from the word of an angel so as to bring
God within her, obeying His word.
"Death through Eve,
through Mary the Life," preaches St. John. This obedience and the joyful
acceptance of God's redemptive purpose was an act of freedom. It was freedom of
obedience, not initiative, freedom of love and worship, humility and trust.
In the days of the
creation of the world, when God revealed His lively and omnipotent reason to
"be born," the Creator's word produced the beings within the world.
But that day, which does not have its likeness from the existence of the world,
when the divine Mary offered the modest and obedient "Genotis," the
reason of creation brought the Creator to the world. Here God again offers His
word: "You will conceive, you will give birth to a son and you will call
him Jesus. He will become a great man and be called Son of the Most High. To
him the Lord God will give the throne of David, his forefather. He will reign
forever to the descendants of Jacob, and His kingdom will not end ".
The Theotokos accepts the
will of God and the result will be so miraculous. This obedience is the great
power, the pure and perfect devotion of Mary to God, the devotion of her will,
her thought, her soul and her whole existence and all her strengths, all her
actions, her hopes and its expectations.
The principles of the
Annunciation are not exactly known. The fact that St. Helen built a basilica in
Nazareth, which traditionally included the house of the Virgin, where she
accepted Evangelism, may have influenced the establishment of a local feast.
The first testimonies
about it are found in St. Prolon, Patriarch of Constantinople, in 430 AD. and
at Pascal Chronikon (624 AD), where it is described as being set up on March 25
by the theatrical teachers.
The majestic feast of the
Annunciation was carried out by the Byzantines in the temple of the
Chalcopates, where the emperors were also present. During the 15th century AD
the Piggy was in the palace.
Apolyticus. Sound d '.
Today's revelation of our
salvation is the chapter and the mystery of the mystery revealed; the Son of
God, the son of the Virgin, becomes, and Gabriel is glorified in grace. O God,
we also, we help the Goddess; Listen to the Eucharist, the Lord with you.
Kontakion Sound pl. d '.
Self-help.
I'm overcome by the
victories
As redeemed of
tribulations, thank you
I write to you your Pollot
Theotoke.
But having the state
incomprehensible
From dangerous people
liberate themselves
I'm barking, honey Nymph.
Another Comrade. Sound
flat d '. Self-help.
The co-founder of Patri
and I divine the Spirit
Son and Word of God Pure
sinful
The Spirit frees the
Virgin
In a retreat of a rat-like
genus,
Archangel in the world of
cosmopolitanism
Hello,
hello Nymph.
Majesty.
Gabriel is now
evangelized, the joyous screaming, after Maryam aunts. Oh, the way of the
stranger, in the womb, for the sake of fear, is the Planet, the saved, he hath
built.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου