«....Και εις το
πνεύμα το άγιον, το κύριον
και ζωοποιόν, το εκ
του πατρός εκπορευόμενον, το συν πατρί
και υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν δια των προφητών....»
Την
Δευτέρα μετά την Πεντηκοστή, η Εκκλησία μας εορτάζει
το
Άγιο Πνεύμα. Το Άγιο
Πνεύμα είναι το τρίτο πρόσωπο της Αγίας
Τριάδος, το οποίο εκπορεύεται
εκ του Πατρός. Είναι
ομοούσιο με τα πρόσωπα του
Πατρός και του Υιού και κατά το Σύμβολο της Πίστεως «συνπροσκυνείται και συνδοξάζεται» με τον Πατέρα
και με τον Υιό, ίσο κατά τη λατρεία και την τιμή.
Τα χαρίσματα
του Αγίου Πνεύματος
Μεγάλα
είναι και
ξεπερνούν την ανθρώπινη λογική
τα χαρίσματα που μας
δώρισε σήμερα ο φιλάνθρωπος Θεός.
Γι’ αυτό άς
χαρούμε όλοι μαζί
και σκιρτώντας από
αγαλλίαση άς ανυμνήσουμε τον Κύριό μας. Γιατί η
σημερινή ημέρα είναι
για μας εορτή
και πανηγύρι. Όπως
δηλαδή διαδέχονται η μια την άλλη οι
εποχές και οι κινήσεις του
ήλιου, έτσι ακριβώς
και στην Εκκλησία
η μία εορτή
διαδέχεται την άλλη
και με
τον τρόπο αυτό
από την μια πηγαίνουμε στην άλλη.
Πριν από
λίγο καιρό εορτάσαμε τον σταυρό, το
πάθος και την Ανάσταση, και
ύστερα από αυτά την Ανάληψη του Κυρίου μας Ιησού Χριστού
στους ουρανούς. Σήμερα φθάσαμε
στην κορυφή των αγαθών,
σ’ αυτήν την κορωνίδα των εορτών, βρισκόμαστε πια στην πραγματοποίηση των
επαγγελιών του Κυρίου.
«Γιατί αν φύγω», λέει, «θα
σας στείλω άλλον Παράκλητο, και δεν θα σας αφήσω ορφανούς». (Ιωάν. ιστ’, 6). Βλέπετε το πατρικό
Του ενδιαφέρον; Βλέπετε την ανέκφραστη
φιλανθρωπία Του;
Πριν λίγες ημέρες ανελήφθη στον ουρανό, κάθισε
στον βασιλικό θρόνο, στα
δεξιά του Πατρός, και σήμερα μας στέλνει
ως δώρο τα
χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και με αυτόν τον τρόπο μας χορηγεί
άπειρα ουράνια αγαθά. Γιατί, πες μου, ποιο
από τα αγαθά που συμβάλλουν στη σωτηρία
μας δεν μας δόθηκε
από το Άγιο Πνεύμα;
Με την χάρη Του απαλλασσόμαστε από τη δουλεία του διαβόλου, καλούμαστε στην
ελευθερία του Χριστού, οδηγούμαστε στην ουράνια υιοθεσία, αναγεννιόμαστε από
την αρχή και ξεφορτωνόμαστε το βαρὺ και
δυσβάστακτο φορτίο των αμαρτιών μας. Με την χάρη του Αγίου Πνεύματος βλέπουμε να υπάρχουν τόσοι
ιερείς και έχουμε τάγματα διδασκάλων της Εκκλησίας. Από την πηγή αυτή πήγασαν
πλούτη προφητειών και χαρίσματα ιάσεων και όλα τα άλλα που συνήθως στολίζουν την Εκκλησία του
Θεού από το Άγιο
Πνεύμα προέρχονται.
Και φωνάζει ο Παύλος
και λέει:
«Για όλα αυτά τα
χαρίσματα
ενεργεί το
ένα και μοναδικό
Πνεύμα, που τα μοιράζει
όπως θέλει στον καθένα χωριστά» (Α’Κορ. ιβ’, 11).
«Όπως
θέλει», λέει, όχι όπως έχει διαταχθεί. «Μοιράζει», και δεν μοιράζεται. Έχει εξουσία, και δεν
εξουσιάζεται. Γιατί
ο Παύλος λέει πως έχει και
το Άγιο Πνεύμα
την ίδια εξουσία, που έχει και ο Πατήρ.
Και όπως είπε για τον Πατέρα «ο Θεός
είναι εκείνος που ενεργεί
παντού και πάντα» (Α’ Κορ. ιβ’, 6), έτσι λέει και
για το Άγιο Πνεύμα «για όλα αυτά τα χαρίσματα ενεργεί
το ένα και
μοναδικό Πνεύμα, που
τα μοιράζει όπως θέλει
στον καθένα χωριστά». Είδες τέλεια εξουσία που έχει;
Γιατί όσα πρόσωπα έχουν την ίδια
φύση και
ουσία είναι φανερό ότι έχουν και την ίδια εξουσία, και όσα έχουν
την
ίδια αξία, σ’ αυτά
μία είναι η δύναμη
και η εξουσία.
Χάρη
στη
δύναμη του Αγίου Πνεύματος
απαλλαχτήκαμε από τις αμαρτίες, με
αυτήν ξεπλύναμε την ψυχή μας από κάθε ρύπο. Με
τη δωρεά του Αγίου Πνεύματος, ενώ ήμασταν
άνθρωποι, γίναμε άγγελοι, όσοι βέβαια θελήσαμε να μας
βοηθήσει η χάρη Του, χωρίς
να αλλάξει η φύση μας,
αλλά
και αυτό είναι το
πιο αξιοθαύμαστο, διατηρήσαμε την ανθρώπινη φύση μας και
με αυτή επιδείξαμε αγγελική συμπεριφορά. Τόσο μεγάλη
είναι λοιπόν η δύναμη του Αγίου
Πνεύματος! Και
όπως η πραγματική
φωτιά όταν
δεχτεί τον μαλακό
πηλό τον καθιστά
σκληρό κεραμίδι, έτσι ακριβώς και
η φωτιά του Αγίου Πνεύματος,
όταν δεχτεί μία ψυχή συνετή, ακόμη και άν τη βρει πιο μαλακή
και απ’ τον πηλό, την κάνει
πιο γερή και απ’
τὸ σίδερο.
Και κάνει ξαφνικά
πιο καθαρό απ’ τον ήλιο
εκείνον που έως
τώρα ήταν μολυσμένος απ’ την ακαθαρσία
των αμαρτιών. [...]
«Με τη δύναμη του
ονόματος του Κυρίου Ιησού Χριστού», λέει, «και με τη
χάρη του Πνεύματος
του Θεού μας». Είδες,
αγαπητέ, τη δύναμη
του Αγίου Πνεύματος; Είδες
ότι το Άγιο Πνεύμα,
εξαφάνισε όλες αυτές
τις κακίες, και ότι
εκείνους που ήταν προηγουμένως
υποδουλωμένοι στις αμαρτίες
τους, τους ανέβασε ξαφνικά
σε τόσο υψηλές τιμές;
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Απολυτίκιον.
Ήχος πλ. δ’.
Ευλογητός εί Χριστέ ο Θεός ημών, ο πανσόφους, τους αλιείς αναδείξας, καταπέμψας αυτοίς το Πνεύμα το Άγιον, και δι’ αυτών, την οικουμένην σαγηνεύσας, Φιλάνθρωπε δόξα σοι.
Ευλογητός εί Χριστέ ο Θεός ημών, ο πανσόφους, τους αλιείς αναδείξας, καταπέμψας αυτοίς το Πνεύμα το Άγιον, και δι’ αυτών, την οικουμένην σαγηνεύσας, Φιλάνθρωπε δόξα σοι.
Κοντάκιον. Ήχος πλ. δ’.
Ότε καταβάς τας γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν έθνη ο Ύψιστος· ότε του πυρός τας γλώσσας διένειμεν, εις ενότητα πάντας εκάλεσε· και συμφώνως δοξάζομεν το Πανάγιον Πνεύμα.
Ότε καταβάς τας γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν έθνη ο Ύψιστος· ότε του πυρός τας γλώσσας διένειμεν, εις ενότητα πάντας εκάλεσε· και συμφώνως δοξάζομεν το Πανάγιον Πνεύμα.
Μεγαλυνάριον.
Εν πυρίναις γλώσσαις τοις Μαθηταίς, εν τω υπερῴω, ως υπέσχου εκ του Πατρός, έπεμψας Σωτήρ μου, το συμφυές σου Πνεύμα, και τούτους της σης δόξης, ρήτορας έδειξας.
Εν πυρίναις γλώσσαις τοις Μαθηταίς, εν τω υπερῴω, ως υπέσχου εκ του Πατρός, έπεμψας Σωτήρ μου, το συμφυές σου Πνεύμα, και τούτους της σης δόξης, ρήτορας έδειξας.
The Holy Spirit
"... And in the
spirit, the saint, the principal and the animal, the father who came out, the
co-father and the synod, and the composer, spoke it through the prophets
...."
On Monday after the
Pentecost, the Church celebrates the Holy Spirit. The Holy Spirit is the third
person of the Holy Trinity, who comes from the Father. He is congenial to the
faces of the Father and Son, and according to the Symbol of Faith "he
co-accompanies and associates" with the Father and the Son, equal in
worship and honor.
The gifts of the Holy
Spirit
Great things are and
surpass human logic the gifts that the philanthropist God has given us today.
So let us all be glad together and shouting for joy to rebuke our Lord. Because
today's day is for us a feast and a feast. As the seasons and the motions of
the sun follow one another, so in the Church one feast succeeds the other and
in this way we go to the other. Some time ago we celebrated the cross, the
passion and the Resurrection, and after that the Ascension of our Lord Jesus
Christ in the heavens. Today we have reached the top of the goods, in this
crown of feasts, we are now in the realization of the Lord's professions. "If
I go," he says, "I will send you another Infidel, and I will not
leave you an orphan." (John 6: 6). Do you see His paternal interest? Do
you see His undocumented charity? A few days ago he was taken up in heaven, sat
on the royal throne, on the right hand of the Father, and today sends us as the
gift the gifts of the Holy Spirit and in this way gives us infinite heavenly
goods. Why, tell me, which of the goods that contribute to our salvation was
not given to us by the Holy Spirit?
With His grace we are
freed from the slavery of the devil, we are called into the freedom of Christ,
we are led to heavenly adoption, we are born again from the beginning, and we
are getting rid of the heavy and unbearable burden of our sins. With the grace
of the Holy Spirit, we see so many priests and we have battalions of teachers
of the Church. From this source went a wealth of prophecy and gifts of loves,
and all the other things that usually decorate the Church of God by the Holy
Spirit come from. And Paul exclaims and says, "For all these gifts is the
one and only Spirit that divides them as he wants to each one
individually" (Acts 9:11).
"As he will," he
says, not as ordered. "He shares," and he does not share. He has
power, and he is not commanded. Why Paul says that the Holy Spirit has the same
authority that the Father also has. And as he said of the Father, "God is
the one who acts everywhere and always" (1 Corinthians 6), so he says of
the Holy Spirit, "for all these gifts is the one and only Spirit that he
divides as he wants to each one individually. " Did you see perfect power
he has? For all persons of the same nature and essence are obvious that they
have the same power, and those of equal value, one in them is power and power.
Thanks to the power of the
Holy Spirit we were delivered from our sins, with it we washed our soul from
every dirt. With the gift of the Holy Spirit, while we were human, we became
angels, of course, we wanted His grace to be helped by us, without changing our
nature, but this is also most admirable, we have preserved our human nature and
with it we have demonstrated angelic behavior . So great is the power of the
Holy Spirit! And as the real fire when it accepts the soft clay makes it a hard
tile, so the fire of the Holy Spirit, when he accepts a prudent soul, even if
he finds it softer than the clay, makes it even stronger, the iron. And he
suddenly cleanseth from the sun the one who has hitherto been polluted by the
uncleanness of sins. [...]
"By the power of the
name of the Lord Jesus Christ," he says, "and by the grace of the
Spirit of our God". Did you see, dear, the power of the Holy Spirit? Did
you see that the Holy Spirit eliminated all these vices, and that those who
were previously enslaved to their sins suddenly raised them at such high
prices?
St. John the Chrysostom
Apolyticus. Sound flat d
'.
Blessed is our God, our
God, the pansos, the fishermen who are highlighted, the Holy Spirit, and
through them, the worldly glory, Your glory are yours.
Kontakion. Sound flat d '.
When the descendants of
the tongues continued, the nations distorted the Most High; when the fire of
the tongues spread, in unity we all called; and in the same way we glorify the
Holy Spirit.
Majesty.
In the tongues of the
disciples, in the transcendence, as the sufferer of the Father, call my Savior,
your inherent Spirit, and those of the glory of glory, an orator of show.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου