Ο Άγιος Γρηγόριος ήταν αδελφός του Μεγάλου
Βασιλείου. Γεννήθηκε περί το 329 ή 330 μ.Χ. Ήταν υιός του Βασιλείου και της
Εμμελείας. Ο πατέρας του καταγόταν από τον Πόντο και η
μητέρα του από την Καππαδοκία.
Ο Γρηγόριος, μολονότι
είχε χειροτονηθεί αναγνώστης, δεν σκεπτόταν να γίνει κληρικός, ούτε θεολόγος. Ο
αδελφός του Βασίλειος, τον οποίο θεωρούσε πνευματικό πατέρα και δάσκαλό του,
τον είλκυσε στην ιεροσύνη. Μετά την εκπαίδευσή του στη Νεοκαισάρεια φοίτησε
στην Καισάρεια με σκοπό να γίνει συνήγορος και
διδάσκαλος της ρητορικής, όπως ο πατέρας
του και οι πρόγονοί
του.
Σε
ηλικία 40 ετών, το 371 ή 372 μ.Χ., παρακαλείται από τον αδελφό του
Μέγα Βασίλειο, Αρχιεπίσκοπο τότε Καισαρείας,
να δεχθεί την Επισκοπή Νύσσης. Η Νύσσα (σήμερα Νεμσεχίρ) ήταν
ασήμαντη πόλη της Καππαδοκίας, επί της οδού που οδηγούσε από την Καισάρεια στην
Άγκυρα. Ο Γρηγόριος δέχθηκε, από μεγάλο σεβασμό
στον Άγιο Βασίλειο.
Οι Αρειανοί,
όμως, του έφεραν μεγάλες ενοχλήσεις.
Αντιλαμβανόμενοι, ότι στο πρόσωπό του η αίρεσή τους θα είχε σπουδαιότατο πολέμιο,
σχεδίασαν να τον εξοντώσουν. Τον
κατηγόρησαν λοιπόν, ότι εξελέγη Επίσκοπος αντικανονικά και σφετερίσθηκε χρήματα της Εκκλησίας.
Τις κατηγορίες υπέβαλε κάποιος με το όνομα Φιλόχαρης, όργανο των Αρειανών,
προς τον διοικητή του Πόντου Δημοσθένη, προς τον οποίο ο Μέγας
Βασίλειος έγραψε και επιστολή.
Για την κατηγορία της καταχρήσεως
παρακάλεσε να γίνει ο έλεγχος για να δειχθεί η συκοφαντία, για την αντικανονική χειροτονία λέγει ότι η ευθύνη
είναι δική του,
διότι αυτός χειροτόνησε και ότι, σε κάθε περίπτωση, δεν είναι σωστό να
δικάσει επί της υποθέσεως
αυτής σύνοδος Επισκόπων, των οποίων η
εκκλησιαστική θέση δεν ήταν σε
κανονική τάξη.
Η επίκληση του Βασιλείου απέβη άκαρπη. Ο
αυτοκράτορας Ουάλης ήθελε να αποφευχθεί το θέμα. Το 376 μ.Χ. ο Γρηγόριος
καθαιρείται ερήμην από σύνοδο Αρειανών Επισκόπων του Πόντου και της Γαλατίας.
Και ο Γρηγόριος, καταδιωκόμενος, αναγκαζόταν να πλανάται και να κρύβεται.
Η
περιπέτεια έληξε τον Αύγουστο του έτους 378 μ.Χ., όταν απέθανε ο Ουάλης. Ο
Γρηγόριος επανήλθε στη Νύσσα, όπου του επιφυλάχθηκε θριαμβευτική υποδοχή.
Κατά
το φθινόπωρο του 379 μ.Χ. έλαβε μέρος στη Σύνοδο της Αντιόχειας, η οποία συνήλθε ιδίως για την
αίρεση του Απολλιναρίου. Ο Απολλινάριος, ερμηνεύοντας κατά γράμμα χωρίο της
Αγίας Γραφής (κατά Ιωάννη α’ 14), υποστήριζε ότι ο Θεός Λόγος
έγινε σάρκα, όχι σάρκα και
ψυχή. Αρνήθηκε τον ανθρώπινο νου, την ανθρώπινη ψυχή και
θέληση του Ιησού Χριστού ως στοιχεία διασπαστικά της ενότητός Του και αντίθετα
προς την τελειότητά Του και
αντικατέστησε τα στοιχεία αυτά με τη θεία επενέργεια. Δίδασκε, δηλαδή, στην
ουσία, ότι ο Ιησούς Χριστός δεν είναι τέλειος Θεός ούτε τέλειος άνθρωπος.
Πολλοί νόμιζαν ότι ο Απολλινάριος δέχθηκε την επίδραση της πλατωνικής και
νεοπλατωνικής φιλοσοφίας, αλλά το πιθανότερο είναι, καθώς πιστεύει ο Γρηγόριος
Νύσσης, ότι αφετηρία στη χριστολογική του διδασκαλία είναι χωρίο επιστολής του
Αποστόλου Παύλου (προς Θεσσαλονικείς Α’, ε’ 23). Στη Σύνοδο ο Άγιος ανασκεύασε
τις κακόδοξες θεωρίες του Απολλιναρίου. Επίσης, η Σύνοδος του ανέθεσε αποστολή
για την Εκκλησία της Βαβυλωνίας και με
την ευκαιρία αυτή επισκέφθηκε και τους Αγίους Τόπους.
Το
περιεχόμενο της πίστεως αποτελεί την παράδοση, η οποία μεταβιβάζεται «πατρόθεν»
ως κλήρος κατά διαδοχή στους Αποστόλους διά των Πατέρων στις εκάστοτε νεότερες γενιές. Έτσι,
ο Άγιος συμμετείχε, επίσης, στη Β’ Οικουμενική Σύνοδο, η οποία συνήλθε το έτος 381 μ.Χ., στην Κωνσταντινούπολη επί Θεοδοσίου
του Μεγάλου (379 –
395 μ.Χ.), για να ενισχύσει την Ορθόδοξη
διδασκαλία κατά του Αρειανισμού
και να αποφανθεί κατά των αιρετικών δοξασιών, τις οποίες δίδασκε ο Μακεδόνιος
περί του Αγίου Πνεύματος. Στη Σύνοδο αυτή
ο Γρηγόριος αναδείχθηκε υπέρμαχος
της Ορθοδοξίας, αφού κατατρόπωσε τους
δυσσεβείς αιρετικούς με την δύναμη των λόγων του και
με αγιογραφικές αποδείξεις. Στις συζητήσεις εκείνες ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης διακρίθηκε τόσο, ώστε άν ονομασθεί Πατήρ πατέρων και Νυσσαέων φωστήρ. Και
ο Θεοδόσιος τον προσονόμασε
στύλο της Ορθοδοξίας.
Ο
Άγιος Γρηγόριος τονίζει ιδιαίτερα την συνεργασία του Αγίου Πνεύματος στην
προσωπική Πνευματική ζωή κάθε μέλους της Εκκλησίας. Η Πνευματική ζωή παρουσιάζεται στη διδασκαλία του ως
συνεχή ανοδική πορεία του ανθρώπου προς
την τελείωση και αυτή επιτυγχάνεται με
τη συνεργία Θεού και ανθρώπου. Ο προσωπικός αγώνας του κάθε πιστού μαζί
με τη Χάρη του Παρακλήτου
αποτελούν τις δυο προϋποθέσεις για την πνευματική
τελειότητα.
Ο αυτοκράτορας,
ανταποκρινόμενος σε υπόδειξη της Συνόδου, όρισε δια νόμου, ότι έπρεπε να θεωρούνται αιρετικοί
όσοι δεν
ήσαν σε
εκκλησιαστική κοινωνία με τον Άγιο Γρηγόριο. Περιελήφθησαν
δε μαζί με τον Γρηγόριο ως κανονικοί και νόμιμοι Επίσκοποι και δυο άλλοι, ο Καισαρείας
Ελλάδιος και ο Μελιτηνής
Οτρήϊος.
Το
έτος 385 μ.Χ. έρχεται και πάλι στην Κωνσταντινούπολη, για να εκφωνήσει τους επικήδειους λόγους του στη βασιλόπαιδα Πουλχερία και στη βασίλισσα
Πλακίλλα, σύζυγο του αυτοκράτορα. Και πάλι αναγκάζεται να έλθει
στην Κωνσταντινούπολη το 394 μ.Χ., προκειμένου να συμμετάσχει σε Σύνοδο που συγκροτήθηκε με αφορμή
τη διαμάχη των Επισκόπων Βαγαδίου
και Αγαπίου, οι οποίοι διεκδικούσαν και οι δυο την Επισκοπή Βόστρων
της Αραβίας.
Υπήρξε
έξοχος ρήτορας, σοφός συγγραφέας ιερών συγγραφών και ζηλωτής της Ορθοδόξου Πίστεως. Ο Θεόδωρος Πρόδρομος
δίδει σε ποίημά του μία ένδειξη περί των προσώπων τα οποία αποτελούν τον κορμό της κατηγορίας των Πατέρων, μεταξύ των οποίων
αναφέρει
και τον Άγιο Γρηγόριο
Νύσσης:
«Τον Γρήγορον νουν, την Βασίλειον χάριν,
Το χρύσιον μέλημα
του Χρυσοστόμου,
Το Γρηγορίου
φθέγμα του Νυσσαέως,
Τον Μάξιμον, το θαύμα της ησυχίας».
Τον Μάξιμον, το θαύμα της ησυχίας».
Απολυτίκιον. Ήχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείαν γρήγορσιν, ενδεδειγμένος, στόμα σύντονον, της ευσέβειας, ανεδείχθης Ιεράρχα Γρηγόριε· τη γαρ σοφία των θείων δογμάτων σου, της Εκκλησίας ευφραίνεις το πλήρωμα. Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Θείαν γρήγορσιν, ενδεδειγμένος, στόμα σύντονον, της ευσέβειας, ανεδείχθης Ιεράρχα Γρηγόριε· τη γαρ σοφία των θείων δογμάτων σου, της Εκκλησίας ευφραίνεις το πλήρωμα. Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Κοντάκιον. Ήχος
β’. Την εν πρεσβείαις.
Της Εκκλησίας ο ένθεος Ιεράρχης, και της σοφίας σεβάσμιος μυστολέκτης,
Νύσσης ο γρήγορος νους Γρηγόριος, ο συν Αγγέλοις χορεύων, και εντρυφών τω
θείωφωτί, πρεσβεύει απαύστως υπέρ
πάντων ημών.
Έτερον Κοντάκιον.
Ήχος α’. Χορός
Αγγελικός.
Το όμμα της ψυχής, γρηγορών Ιεράρχα, ως γρήγορος Ποιμήν, ανεδείχθης τω κόσμω, και ράβδω της σοφίας σου, παμμακάριστε Όσιε, πάντας ήλασας, τους κακοδόξους ως λύκους, αδιάφθορον, διατηρήσας την ποίμνην, Γρηγόριε πάνσοφε.
Το όμμα της ψυχής, γρηγορών Ιεράρχα, ως γρήγορος Ποιμήν, ανεδείχθης τω κόσμω, και ράβδω της σοφίας σου, παμμακάριστε Όσιε, πάντας ήλασας, τους κακοδόξους ως λύκους, αδιάφθορον, διατηρήσας την ποίμνην, Γρηγόριε πάνσοφε.
Μεγαλυνάριον.
Χαίροις της σοφίας ο θησαυρός, και της Εκκλησίας, θεορρήμων υφηγητής· χαίροις θεοφθόγγων, δογμάτων η κιθάρα, Γρηγόριε παμμάκαρ, Νύσσης ο πρόεδρος.
Χαίροις της σοφίας ο θησαυρός, και της Εκκλησίας, θεορρήμων υφηγητής· χαίροις θεοφθόγγων, δογμάτων η κιθάρα, Γρηγόριε παμμάκαρ, Νύσσης ο πρόεδρος.
Saint Gregory the Bishop
of Nyssa
Saint Gregory was a
brother of the Great Kingdom. He was born around 329 or 330 AD. He was the son
of the Kingdom and the Communion. His father came from Pontus and his mother
from Cappadocia.
Gregory, although he was a
reader, was not thinking of becoming a clergyman or a theologian. His brother
Basil, whom he considered to be his spiritual father and teacher, brought him
to the priesthood. After his training in Neocasa, he attended Caesarea in order
to become an advocate and teacher of rhetoric, such as his father and his
ancestors.
At the age of 40, AD 371
or AD 37, he is asked by his brother, the Great Kingdom, Archbishop of
Caesarea, to accept the Diocese of Nissa. Nyssa (today Nemeshire) was a small
town in Cappadocia, on the road leading from Caesarea to Ankara. Gregory
accepted, with great respect to the Holy Kingdom.
The Arians, however,
brought him great disturbances. Understanding that in their face their call
would have had a great deal of trouble, they planned to exterminate him. They
accused him, therefore, of being elected Bishop improperly and appropriating
money for the Church. The accusations were filed by Philocharis, an organ of
the Arians, to the governor of Pontus Demosthenes, to whom Basil also wrote a
letter. For the abusive class he pleaded for the scrutiny to show the slander,
for improper ordination he says that his own responsibility is because he
ordained and that in any case it is inappropriate to hear a summit of bishops
in this case, whose ecclesiastical position was not in a normal order.
The Kingdom's appeal was
fruitless. Emperor Wallace wanted to avoid the issue. In AD 376 AD. Grigorios
is rendered in absentia by a meeting of Martian bishops of Pontus and Galatia.
And Gregory, being persecuted, was forced to hide and hide.
The adventure ended in
August 378 AD when Wallace died. Grigorios returned to Nissa, where he was
given a triumphant reception.
In the autumn of AD 379
took part in the Antioch Conference, which met in particular on the Apollinari
heresy. Apollinarius, interpreting literally a passage of the Bible (John 14),
claimed that God's Word became a flesh, not a flesh and a soul. He refused the
human mind, the human soul, and the will of Jesus Christ as elements disruptive
to His unity and contrary to His perfection, and replaced these elements with
the divine effect. He taught, in fact, that Jesus Christ is not a perfect God
or a perfect person. Many thought that Apollinarius accepted the influence of
Platonic and neoplatonic philosophy, but it is more likely, as Gregory of Nyssa
believes, that the starting point in his Christological teaching is a letter
from Apostle Paul (to Thessalonians A, E 23). At the Synod the Saint recited
the apocryphal theories of Apollinarius. His Synod also commissioned a mission
for the Babylonian Church and on this occasion he also visited the Holy Land.
The content of faith is
the tradition, which is transferred "as a partaker" as a clergy in
succession to the Apostles through the Fathers to the newer generations. Thus,
the Saint also participated in the Second Ecumenical Council, which met in 381
AD, in Constantinople on Theodosius of the Great (379-395 AD), to strengthen
Orthodox teaching against Aryanism and to rule against the heretical doctrines
that the Macedonian taught concerning the Holy Spirit. At this meeting, Gregory
emerged as an advocate of Orthodoxy, having abused the dishonest heretics with
the power of his words and hagiographic evidence. In those conversations, Saint
Gregory of Nyssa was distinguished so that if he was named Father of Father and
Nyssaeon light. And Theodosius deified him a pillar of
Orthodoxy.
St. Gregory emphasizes the
cooperation of the Holy Spirit in the personal spiritual life of every member
of the Church. Spiritual life is presented in its teaching as a continuous
ascendant course of man toward perfection, and this is accomplished with the
synergy of God and man. The personal struggle of each believer together with
the Grace of the Paraclete is the two prerequisites for spiritual perfection.
The Emperor, in response
to a suggestion from the Synod, determined by law that those who were not in
ecclesiastical communion with St. Gregory should be considered heretics. They
were included with Gregory as regular and legitimate Bishops, and two others,
Caesarean Greeks and Melitene Othrius.
In the year 385 AD. he
comes back to Constantinople to speak his epic poems to the princess Pulcheria
and to Queen Playlla, the wife of the emperor. Again, he is forced to come to
Constantinople in 394 AD in order to participate in a Synod that was formed on
the occasion of the struggle of the Bishops of Vagdou and Agapi, who both
claimed the Diocese of Boston of Arabia.
He was a super-orator, a
wise author of sacred writings and a zealot of the Orthodox Faith. Theodoros
Prodromos gives in his poem an inscription about the persons who constitute the
main body of the Fathers, including Saint Gregory of Nyssa:
"The Fast
Beast, Basil Grace,
The golden
concern of Chrysostom,
Gregorius'
choice of Nyssaos,
Maximus, the
miracle of silence. "
Apolyticus. Sound c '.
Divine Faith.
The fast, proper, short
mouth of the pious, eminent hierarch Gregory; the wisdom of your divine
doctrines, of the Church, you are pleasing the crew. Father Ossie, Christ the
God begged, the gift of great mercy was given.
Kontakion. Sound b '. The embassy.
The Church, the Inner
Hierarch, and the wisdom of a venerable mistress, Nyssa, the quick mind of
Gregorius, the dagger of the Angel, and the Sacrifice of the Sacrifice, is the
supreme supremacy of all ours.
Another Comrade. Sound a
'. Dance Angelic.
The semblance of the soul,
the quick hierarchy, as a fasting Shepherd, you have become the world, and a
rod of your wisdom, a whispering Ossie, all the wicked, the cacods as wolves,
unafraid, keeping the flock, Gregory the fullness.
Majesty.
Hear the wisdom of the
treasure, and of the Church, a hospitable lecturer; rejoicing the theophogons,
the dogmas the guitar, Gregory Pammakar, Nyssa the president.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου