Ο Άγιος Ευθύμιος
έζησε μεταξύ 14ου και 15ου
αιώνα μ.Χ. στη Βουλγαρία. Γεννήθηκε περί το 1325 – 1330
στην τότε Βουλγαρική πρωτεύουσα Τύρνοβο από
ευγενή οικογένεια, ίσως εκείνη
των Καμπλάκ. Είχε την τύχη να έχει εκείνον που θα ήταν ο καλός του βιογράφος,
έναν από την οικογένειά του, τον Γρηγόριο Καμπλάκ, που μετέπειτα έγινε Μητροπολίτης
του Κιέβου
και έλαβε μέρος στη Σύνοδο της Κοστάντζας (1414 – 1417).
Σε αρκετά νεαρή ηλικία έλαβε το μοναχικό σχήμα
στη μονή της Παναγίας της Οδηγήτριας, στα προάστια της Βουλγαρικής πρωτεύουσας.
Το 1350 εισήχθη στο μοναστήρι
που είχε ιδρύσει
ο Άγιος Θεοδόσιος του Τυρνόβου
στο Καλιφάρεβο, το οποίο βρισκόταν
στα ίδια περίχωρα. Από τον ίδιο
τον Άγιο Θεοδόσιο εισάγεται στην πνευματική
και ησυχαστική ζωή και προκόπτει
κατά Χριστόν. Εκείνη την εποχή, ο Άγιος Θεοδόσιος,
προφητεύοντας το μέλλον
του υποτακτικού του, αποκαλύπτει
ότι κάποια μέρα ο Άγιος Ευθύμιος θα δεθεί
με αλυσίδες
και θα σταλεί
στην
εξορία.
Το έτος 1363,
ο Άγιος Ευθύμιος
συνόδεψε τον δάσκαλό του, μαζί με άλλους τρεις μαθητές,
στην Κωνσταντινούπολη. Μετά την κοίμηση του Αγίου Θεοδοσίου
παρέμεινε για κάποιο
χρονικό διάστημα στη μονή του
Αγίου Ιωάννου του Στουδίτου, ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά και πνευματικά
βυζαντινά κέντρα. Εκεί, πιθανότατα, συνέταξε
την
βιογραφία του Αγίου Θεοδοσίου,
την οποία ο Πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως Κάλλιστος αντέγραψε πιστά.
Το έτος 1365 επισκέφθηκε το Άγιον Όρος. Αρχικά μετέβη
στη Μεγίστη Λαύρα και
στη συνέχεια στη μονή Ζωγράφου.
Τότε
ήταν που κατηγορήθηκε ενώπιον του
αυτοκράτορα Ιωάννου του Ε’ του Παλαιολόγου (1341 – 1391), ότι δεν τηρούσε
καθόλου την μοναχική υπόσχεση της ακτημοσύνης. Γι’ αυτό
εξορίσθηκε και ξαναβρέθηκε στο Άγιον Ὄρος μόνο όταν ο αυτοκράτορας
διαπίστωσε την αλήθεια μετά από ένα όραμα.
Περί
το
1371 ο Άγιος
Ευθύμιος
επέστρεψε στην πατρίδα
του και ίδρυσε στην πρωτεύουσα
τη μονή της
Αγίας Τριάδος, που αναδείχθηκε σε ένα από τα
μεγαλύτερα κέντρα ακτινοβολίας του σλαβικού πολιτισμού. Πράγματι, εκεί πραγματοποιήθηκε η ορθογραφική
και γραμματική μεταρρύθμιση της γραφής, της επονομαζόμενης «ευθυμιανής»,
που οδήγησε σε μία γενική
αναθεώρηση όλων των έργων που ήταν γραμμένα στα σλαβικά. Η μεταρρύθμιση του
Αγίου Ευθυμίου, βασιζόμενη στην ενοποίηση της ορθογραφίας και στην πιστότητα στα αυθεντικά ελληνικά
κείμενα, χαρακτήρισε τα λειτουργικά κείμενα ολόκληρου του σλαβοορθόδοξου κόσμου
μέχρι τον Μέγα Πέτρο, ο οποίος εισήγαγε πιο σύγχρονους κανόνες.
Το
έτος 1375, με το θάνατο του Πατριάρχη Ιωακείμ, ο Άγιος Ευθύμιος εκλέγεται
Πατριάρχης του Τυρνόβου. Από τον Πατριαρχικό θρόνο συνέχισε το έργο
της
αναθεωρήσεως των κειμένων, έγραψε επιστολές σε διάφορες προσωπικότητες του ορθόδοξου κόσμου, που απετέλεσαν ποιμαντικά και διδακτικά
κείμενα, καὶ συνέθεσε βίους Αγίων.
Ο Άγιος Ευθύμιος κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1402.
Ο Άγιος Ευθύμιος κοιμήθηκε με ειρήνη το έτος 1402.
Saint Euthymius the
Archbishop of Tyrnovo
Saint Euthymius lived
between the 14th and 15th centuries AD. in Bulgaria. He was born around 1325 -
1330 in the then Bulgarian capital of Tyrnovo to a noble family, perhaps that
of Kablak. He was fortunate to have one who was a good biographer, one of his
family, Gregory Kablak, who later became Bishop of Kiev and attended the
Constantinople Session (1414 - 1417).
At a very young age, he
took the solitary form of the monastery of Our Lady of Odigitria, on the
outskirts of the Bulgarian capital.
In 1350 he was introduced
to the monastery founded by Saint Theodosius of Tyrnovo in Califarevo, which
was on the same outskirts. He is introduced by the Holy Theodosius himself into
spiritual and hesychastic life and leads to Christ. At that time, Saint
Theodosius, prophesying the future of his subordinate, reveals that someday Saint
Euthymius will be chained and sent into exile.
In the year 1363, Saint
Euthymius accompanied his teacher, along with three other students, to
Constantinople. After the Assumption of St. Theodosius he remained for some
time in the monastery of St. John of Studios, one of the largest cultural and
spiritual Byzantine centers. There, he probably wrote the biography of Saint
Theodosius, which the Patriarch of Constantinople Callistus copied faithfully.
In the year 1365 he
visited Mount Athos. He went first to the Great Lavra and then to the Zografou
Monastery. It was then that he was accused before Emperor John the Elder of
Palaiologos (1341 - 1391) that he did not keep his sole promise of occupation.
So he was banished and re-found in the Holy Mountain only when the emperor saw
the truth after a vision.
In 1371, Saint Euthymius
returned to his homeland and established in the capital the Holy Trinity
Monastery, which became one of the largest centers of radiation of Slavic
culture. Indeed, there was the spelling and grammatical reform of writing, the
so-called "Euthymian", which led to a general revision of all works
written in Slavic. The reform of St. Euthymius, based on the unification of
spelling and faithfulness to the original Greek texts, characterized the
working texts of the whole Slavo-Orthodox world up to the Great Peter, who
introduced more modern rules.
In the year 1375, with the
death of Patriarch Ioakeim, Saint Euthymius was elected Patriarch of Tyrnovo.
From the Patriarchal throne he continued the work of revising the texts, wrote
letters to various personalities of the Orthodox world, who were pastoral and
doctrinal texts, and composed the lives of saints.
Saint Euthymius slept
peacefully in the year 1402.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου