Ο θείος αυτός
πατέρας, καταγόταν από την Ασία
και ανετράφη
από παιδί στην
βασιλική αυλή της
Κωνσταντινούπολης. Τελείωσε τις σπουδές
του στη φιλοσοφία, ρητορική
και φυσική.
Στη λογική,
κατά την
αποφοιτήριο διάλεξή του ενώπιον
του αυτοκράτορα και των αξιωματούχων, ο πρύτανης του πανεπιστημίου ανεφώνησε
με θαυμασμό
ότι αν ήταν παρών και ο ίδιος
Aριστοτέλης θα τον επαινούσε.
Μετά
τις σπουδές του όμως, απέρριψε τη προσφορά υψηλών αξιωμάτων του αυτοκράτορα, εγκατέλειψε τα βασίλεια και από είκοσι
χρονών ασκήτευσε στο Άγιον
Όρος. Πρώτα στην Λαύρα του Βατοπεδίου
κατόπιν στη Λαύρα του Αθανασίου
καθώς και στην ερημική τοποθεσία Γλωσσία, σημερινή Προβάτα.
Αναχώρησε από το Όρος για τα Ιεροσόλυμα,
αλλά στην Θεσσαλονίκη είδε σε
όραμα τον Άγιο Δημήτριο που του απαίτησε
να μείνει και να μονάσει εκεί
κοντά. Μόνασε τότε στη Βέροια και τριάντα χρονών έγινε ιερέας. Εκεί πλήθη μοναχών
και λαϊκών προσέτρεχαν να
τον συμβουλευθούν. Μετά πέντε χρόνια και λόγω εισβολής των Σέρβων επέστρεψε στον Άθωνα
σε κοντινό κελί της Μεγίστης Λαύρας,
όπου έφθασε σε μεγάλα ύψη φωτισμού
και εκεί σε όραμα
έλαβε εντολή
να ασχοληθεί με δογματικά θέματα.
Κατόπιν λόγω της φήμης του αναγκάσθηκε να γίνει ηγούμενος για ένα χρόνο στη μονή Εσφιγμένου. Αργότερα έγινε και αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης για δώδεκα χρόνια, αλλά μόνο στα μισά
παρέμεινε λόγω περιπετειών, από τη
δράση
του, μέχρι και φυλακής.
Παραστάθηκε
στις συγκροτηθείσες συνόδους του 1341 και 1347 και πολέμησε τις κακοδοξίες των δυτικόφρονων
Βαρλαάμ και Ακινδύνου.
Έγραψε πολλά θεολογικά συγγράμματα ιδιαίτερα δογματικά για να καταπολεμήσει τους αιρετικούς, όπως περί του Αγίου Πνεύματος, καθώς και επιστολές στους αντιησυχαστές, επίσης διάφορα ομολογιακά κείμενα. Είναι ο θεολόγος της χάριτος, του ακτίστου φωτός.
Έγραψε πολλά θεολογικά συγγράμματα ιδιαίτερα δογματικά για να καταπολεμήσει τους αιρετικούς, όπως περί του Αγίου Πνεύματος, καθώς και επιστολές στους αντιησυχαστές, επίσης διάφορα ομολογιακά κείμενα. Είναι ο θεολόγος της χάριτος, του ακτίστου φωτός.
Μετά
στασιμότητα πολλών αιώνων ο Γρηγόριος πέτυχε να ανανεώσει την
θεολογική ορολογία και να
δώσει νέες
κατευθύνσεις στη θεολογική σκέψη. Ξεκίνησε από προσωπικές εμπειρίες και απέδειξε
ότι το έργο
της θεολογίας είναι ασύγκριτα
ανώτερο από της φιλοσοφίας και επιστήμης. Αξιολογεί την έξω
σοφία
ως περιορισμένη, αναφέροντας
δύο γνώσεις,
την θεία και την
ανθρώπινη και δύο Θεϊκά δώρα, τα φυσικά για όλους και τα
υπερφυσικά ή πνευματικά που δίδονται όποτε
θέλει ο Θεός
και
μόνο στους καθαρούς και αγίους,
στους τελείους. Η θεολογία ολοκληρώνεται δια της θεοπτίας.
Οι αντίπαλοι του Παλαμά
πίστευαν στο χωρίο του Ιωάννου ότι «τον Θεόν
ουδείς εώρακε πώποτε» και
κατηγορούσαν τους
μοναχούς που είχαν θεοπτία, ως ομφαλοσκόπους. Ο Γρηγόριος αντέτεινε ότι ο Κύριος είπε: «οι καθαροί στην καρδία τον Θεόν όψονται» (Ματθ. 5,8). Θεμελιώδης προσφορά του Γρηγορίου στην θεολογία είναι η διάκριση
στην ουσία
και ενέργεια του Θεού.
Η
ύπαρξη του Θεού
συνίσταται σε δύο. Στην ουσία Του, η οποία
είναι άκτιστη,
ακατάληπτη και αυθύπαρκτη και ονομάζεται κυριολεκτικά θεότης (εδώ
αναφέρεται το ουδείς
εώρακε) και
στις ενέργειές Του, οι λεγόμενες ιδιότητες ή προσόντα
που
είναι μεν άκτιστες, αλλά καταληπτές.
Άλλο λοιπόν η θεότης και
άλλο η βασιλεία, η αγιότης
κ.λ.π.
Ο άνθρωπος είναι μίγμα δύο διαφόρων κόσμων και συγκεφαλαιώνει όλη την κτίση. Ακολουθώντας την Πατερική γραμμή σε σύγκριση με τη πλατωνική και βαρλααμική ανθρωπολογία, θεωρεί ότι το σώμα του ανθρώπου δεν είναι πονηρό, αλλά αποτελεί κατοικία του νου, αφού μάλιστα καθίσταται και του Θεού κατοικία, έτσι μαζί με τη ψυχή καθιστά τον άνθρωπο ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο. Η αναγέννηση του ανθρώπου γίνεται με το βάπτισμα και η ανακαίνιση με την θεία Ευχαριστία. Είναι τα δύο θεμελιώδη μυστήρια, της θείας οικονομίας.
Το ουσιωδέστερο στοιχείο της διδασκαλίας του αγίου Γρηγορίου Παλαμά συνίσταται στην ανύψωση του ανθρώπου υπεράνω αυτού του κόσμου. Η εμπειρία της θεώσεως είναι δυνατή από εδώ με την παράδοξο σύνδεση του ιστορικού με του υπεριστορικού. Το φως που είδαν οι μαθητές του Χριστού στο Θαβώρ, το φως που βλέπουν οι καθαροί ησυχαστές σήμερα και η υπόστασις των αγαθών του μέλλοντος αιώνος αποτελούν τις τρείς φάσεις ενός και του αυτού πνευματικού γεγονότος, σε μια υπερχρόνια πραγματικότητα.
Προβάλλει λοιπόν η Εκκλησία την μνήμη του στη δεύτερη Κυριακή, ως συνέχεια, τρόπον τινά και επέκταση της πρώτης Κυριακής, της Ορθοδοξίας. Η μνήμη του αγίου Γρηγορίου Παλαμά είναι ένα είδος δευτέρας «Κυριακής της Ορθοδοξίας»
Κοιμήθηκε σε ηλικία 63 χρονών στις 14 Νοεμβρίου από ασθένεια και αγιοποιήθηκε σύντομα. Το ιερό του λείψανο σώζεται σήμερα στη μητρόπολη της Θεσσαλονίκης.
Ο άνθρωπος είναι μίγμα δύο διαφόρων κόσμων και συγκεφαλαιώνει όλη την κτίση. Ακολουθώντας την Πατερική γραμμή σε σύγκριση με τη πλατωνική και βαρλααμική ανθρωπολογία, θεωρεί ότι το σώμα του ανθρώπου δεν είναι πονηρό, αλλά αποτελεί κατοικία του νου, αφού μάλιστα καθίσταται και του Θεού κατοικία, έτσι μαζί με τη ψυχή καθιστά τον άνθρωπο ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο. Η αναγέννηση του ανθρώπου γίνεται με το βάπτισμα και η ανακαίνιση με την θεία Ευχαριστία. Είναι τα δύο θεμελιώδη μυστήρια, της θείας οικονομίας.
Το ουσιωδέστερο στοιχείο της διδασκαλίας του αγίου Γρηγορίου Παλαμά συνίσταται στην ανύψωση του ανθρώπου υπεράνω αυτού του κόσμου. Η εμπειρία της θεώσεως είναι δυνατή από εδώ με την παράδοξο σύνδεση του ιστορικού με του υπεριστορικού. Το φως που είδαν οι μαθητές του Χριστού στο Θαβώρ, το φως που βλέπουν οι καθαροί ησυχαστές σήμερα και η υπόστασις των αγαθών του μέλλοντος αιώνος αποτελούν τις τρείς φάσεις ενός και του αυτού πνευματικού γεγονότος, σε μια υπερχρόνια πραγματικότητα.
Προβάλλει λοιπόν η Εκκλησία την μνήμη του στη δεύτερη Κυριακή, ως συνέχεια, τρόπον τινά και επέκταση της πρώτης Κυριακής, της Ορθοδοξίας. Η μνήμη του αγίου Γρηγορίου Παλαμά είναι ένα είδος δευτέρας «Κυριακής της Ορθοδοξίας»
Κοιμήθηκε σε ηλικία 63 χρονών στις 14 Νοεμβρίου από ασθένεια και αγιοποιήθηκε σύντομα. Το ιερό του λείψανο σώζεται σήμερα στη μητρόπολη της Θεσσαλονίκης.
Απολυτίκιον.
Ήχος πλ. δ’.
Ορθοδοξίας ο Φωστήρ, Εκκλησίας το στήριγμα και διδάσκαλε, των Μοναστών η καλλονή, των Θεολόγων υπέρμαχος απροσμάχητος, Γρηγόριε Θευματουργέ, Θεσσαλονίκης το καύχημα, κήρυξ της χάριτος, ικέτευε δια παντός, σωθήναι τας ψυχάς ημών.
Ορθοδοξίας ο Φωστήρ, Εκκλησίας το στήριγμα και διδάσκαλε, των Μοναστών η καλλονή, των Θεολόγων υπέρμαχος απροσμάχητος, Γρηγόριε Θευματουργέ, Θεσσαλονίκης το καύχημα, κήρυξ της χάριτος, ικέτευε δια παντός, σωθήναι τας ψυχάς ημών.
Κοντάκιον. Ήχος
πλ. δ’. Τη υπερμάχω.
Το της
σοφίας ιερόν και
θείον όργανον
Θεολογίας την
λαμπράν συμφώνως σάλπιγγα
Ανυμνούμέν σε
Γρηγόριε θεορρήμον·
Αλλ’ ως
νους Νοΐ τω
πρώτω παριστάμενος
Προς αυτόν
τον νουν ημών
Πάτερ οδήγησον,
Ίνα κράζωμεν, χαίρε κήρυξ της χάριτος.
Ίνα κράζωμεν, χαίρε κήρυξ της χάριτος.
Μεγαλυνάριον.
Χαίροις Εκκλησίας θείος φωστήρ, και Θεσσαλονίκης ποιμενάρχης ο ευκλεής· χαίροις του ακτίστου, φωτός πάνσοφον στόμα, Γρηγόριε παμμάκαρ, πιστών εδραίωμα.
Χαίροις Εκκλησίας θείος φωστήρ, και Θεσσαλονίκης ποιμενάρχης ο ευκλεής· χαίροις του ακτίστου, φωτός πάνσοφον στόμα, Γρηγόριε παμμάκαρ, πιστών εδραίωμα.
2nd Sunday of the islands
of St. Gregory Palamas
This uncle was originally
from Asia and raised as a child in the royal court of Constantinople. He
completed his studies in philosophy, rhetoric and physics. Logically, during
his graduation lecture before the emperor and officials, the university rector
exclaimed with admiration that if he were present, Aristotle himself would
praise him.
After his studies,
however, he rejected the offer of high emperor positions, abandoned the
kingdoms and practiced in Mount Athos for twenty years. First to the Lavatum of
Vatopedi then to the Lavra of Athanasios as well as to the wilderness site of
Glossia, today's Sheep. He left Mount Jerusalem for Jerusalem, but in
Thessaloniki he saw Saint Demetrius in a vision that required him to stay and
unite nearby. Then he lived in Veria and for thirty years became a priest.
There, crowds of monks and laymen were waiting to consult him. After five years
and due to the invasion of the Serbs, he returned to Athos in a nearby cell of
the Great Lavra, where he reached great heights of illumination and there he
was commanded by a vision to deal with dogmatic matters. Then, due to his fame,
he was forced to become abbot for a year at Esfigmenou Monastery. He later
became archbishop of Thessaloniki for twelve years, but remained only in half
due to adventures, from his actions, to prison.
He represented the
constituent assemblies of 1341 and 1347 and fought against the evils of the
westernized Varlaam and Akindynu.
He wrote many theological
texts particularly dogmatic to combat heretics, such as the Holy Spirit, as
well as letters to antisemitists, as well as various confessional texts. He is
the theologian of grace, of the uncreated light.
After many centuries of
stagnation, Gregory succeeded in renewing theological terminology and giving new
directions to theological thought. It began with personal experience and proved
that the work of theology is incomparably superior to philosophy and science.
He assesses outward wisdom as limited, referring to two knowledge, divine and
human, and two Divine gifts, natural to all, and supernatural or spiritual
given to God at all times, only to the pure and holy, to the perfect. Theology
is completed by theopathy.
Palamas' opponents
believed in John's passage that "God did not care for anybody" and
accused the monks who were hysterical, as naval men. Gregory objected that the
Lord said, "The pure in the heart of God are seen" (Matt. 5: 8).
Gregory's fundamental contribution to theology is the distinction between the
essence and the energy of God. The existence of God consists of two. In His
essence, which is uncreated, incomprehensible and self-existent, which is
called literally divinity (herein refers to no one here), and in His actions,
so-called qualities or qualifications that are uncreated but perceptible. So
there is the deity and the other the kingdom, the saint, etc.
Man is a mixture of two
different worlds and it symbolizes the whole creation. Following the Patristic
line in comparison with Platonic and Barlaamian anthropology, he considers that
the human body is not a cunning, but is a dwelling of the mind, since it also
becomes a dwelling place of God, so together with the soul it makes man united
and indivisible. Man's rebirth is by baptism and renovation by Divine
Eucharist. They are the two fundamental mysteries of divine
economy.
The most essential element
of St. Gregory Palamas' teaching is the elevation of man over this world. The
experience of the deity is made possible here by the paradoxical connection of
the historical with the superstitious. The light that Christ's disciples saw in
Tabor, the light seen by the pure quieters today, and the substance of the
goods of the future century are the three phases of one and the same spiritual
event, in a supernatural reality.
The Church therefore
commemorates the Second Sunday as a continuation of the first Sunday of
Orthodoxy. The memory of St. Gregory Palamas is a kind of "Sunday of
Orthodoxy" Monday
He fell asleep at age 63
on November 14 from illness and was soon sanctified. His holy relic is
preserved today in the metropolis of Thessaloniki.
Absolutely. Sound d.
Foster, Orthodoxy,
supported the Church and taught, the Monks or the Kalloni, the Theologians the
defender, Gregory the Theist, Thessaloniki the praise, the preaching of grace,
he prayed for all souls.
It's close. Sound d. I
miss her.
The wisdom of the
sanctuary and the divine organ
Theologically the luminous
trumpet
Commemorated in Gregory
the Theorist;
But as the mind of the
first person present
To this our father,
Father, lead us,
As we hold fast, enjoy the
preaching of grace.
Magnificent.
Pleasant Uncle Foster
Church, and Thessaloniki Shepherdess Ecclesiastes; Pleasant to the unconscious,
light omnivorous mouth, Gregory Pammakar, faithful bearer.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου