10/11/12

ὁμιλία στὴ Παραβολὴ τοῦ Καλοῦ Σαμαρείτη


μιλία
στν Η´Κυριακ το Λουκ
(καλο Σαμαρείτη)

«πορεύου κα σ ποίει μοίως»

            Ματ τ λόγια πισφραγίζει Κύριός μας, ησος Χριστός, τν παραβολ το καλο Σαμαρείτη. Τ λόγια δ ατ πευθύνονται πρς να νομικ τς ποχς το Κυρίου, ποος ρώτησε περιπαικτικ τν Κύριο τί ν κάνει γι ν κληρονομήσει τν αώνιο ζωή.
Κι ταν Χριστς επε στν νομικ τι γι ν κληρονομήσει τν βασιλεία τν ορανν χρειάζεται ν τηρε τς ντολς το δεκαλόγου, μία κ τν ποίων εναι ντολ τς γάπης, νομικς ρώτησε τ Χριστ «τίς στιν μου πλησίον;» Λαμβάνοντας δ φορμ Χριστς πατ τ ρώτημα, τ πονηρ ατ ρώτημα, το νομικο επε τν παραβολ το καλο Σαμαρείτη.
Κάποιος ουδαος, λέει Κύριος, ποος κατέβαινε π τ εροσόλυμα πρς τν εριχ πεσε σ νέδρα ληστν. Κα λέμε κατέβαινε γιατ πόλις τν εροσολύμων εναι κτισμένη ψηλότερα π τν πόλη τς εριχος. Κα ο ληστς το κλεψαν ,τι εχε πάνω του· το πραν κόμα κα τ ροχα του· τν κτύπησαν· τν πλήγωσαν κα τν φησαν τοιμοθάνατο. Πέρασε κατόπιν π τ δρόμο, πο ταν πεσμένος δυστυχισμένος ατς ουδαος, νας ερες το σραήλ. Θ περιμέναμε ν δείξει συμπάθεια κα ν σπεύσει σ βοήθεια το συνανθρώπου του. Κι μως· ατς προσπέρασε κα φυγε. Πέρασε πειτα κι νας Λευΐτης, νας πηρέτης το ναο το Θεο, λλ κι ατς εδε τν «μπεσόντα ες τος ληστς» κα φυγε. Τελικά, μως, βρέθηκε κάποιος ν δείξει μπρακτα τν γάπη του πρς τν πάσχοντα ατν νθρωπο. Ποιός; νας φαινομενικ χθρός του· νας Σαμαρείτης. Δν περίμενε νθρωπος ατς ν βρε γάπη π ναν Σαμαρείτη, γιατ ο Σαμαρετες μ τος ουδαίους οτε χαιρετισμ ντάλλασαν μεταξύ τους. Κι μως· ατς Σαμαρείτης πλησίασε τν πεσμένο κα αμόφυρτο ατ ουδαο, λειψε μ λάδι τς πληγές του, πούλωσε τ τραύματά του, τ δεσε μ πρόχειρους πιδέσμους, τν βαλε στ ζο του κα τν πγε στ πλησιέστερο πανδοχεο. Φεύγοντας μως δωσε στ ξενοδόχο κα χρήματα γι ν προσέξει τν γνωστο διαβάτη κα ταν θ πέστρεφε θ το διδε σα –τυχν-πιπλέον χρήματα χρειάζονταν γι τ νοσηλεία του. Τέτοια γάπη δειξε στν φαινομενικ χθρό του Σαμαρείτης τς παραβολς το Κυρίου. Γιατ κα Χριστς τελείωσε τν παραβολ συμβουλεύοντας τν νομικ ν κάνει τ διο μ᾽ὅτι κανε Σαμαρείτης.
Τν δια, μως,  συμβουλ δίνει Κύριος κα πρς μς, δελφοί. Πς μως; Μ ποι τρόπο θ δείχνουμε γάπη πρς τος συνανθρώπους μας; Τ παράδειγμα μς τ δίνει καλς Σαμαρείτης.
Πρτα-πρτα πρέπει ν γνωρίζουμε τι γάπη μας δν πρέπει ν περιορίζεται μόνο στ λόγια. πίστη, πως κα γάπη, ν δν συνοδεύται π ργα γάπης δν φελε τν πάσχοντα συνάνθρωπό μας. «Τεκνία», μς λέει εαγγελιστς τς γάπης, «μ γαπμεν λόγ, μηδ γλώσσ, λλ᾽ἐν ργ κα ληθεί». (Α´Ἰω. 3,18) φτωχς θέλει βοήθεια. πεινασμένος ψωμί. γυμνς νδυμα. φυλακισμένος πίσκεψη.    ρρωστος ν σταθομε κοντά του. κατάκοιτος ν το συμπαρασταθομε. Τ χρέος τς μπρακτης γάπης μας πρς τος πάσχοντες συνανθρώπους μας μς τ πογραμμίζει κα δελφόθεος άκωβος λέγοντας: «Ἐὰν νας δελφς δελφ δν χουν ν ντυθον κα ν συντηρηθον, κα κάποιος π σς τος πε, ᾽᾽πηγαίνετε στ καλό, ζεσταθετε κα χορτασθετε᾽᾽, κα δν τος δώσετε τ ναγκαα γι τ σμα, ποι τ φελος;» (ακ. 2,15-16)
Τ δεύτερο πράγμα πο μς διδάσκει ατ παραβολ το καλο Σαμαρείτη εναι τι γάπη μας πρέπει ν κδηλώνεται μεσα. σο πι πιεστικότερη εναι νάγκη τόσο γρηγορότερα φείλουμε ν γαπομε. Μόλις Σαμαρείτης εδε τν πληγωμένο ουδαο τρεξε κοντά του κα πρόσφερε μέσως τν βοήθεια του. Πγε, δηλ. διος κοντ στν πάσχοντα κα δν ρθε ρρωστος σατόν. τσι κα μες φείλουμε ν ψάχνουμε τος πάσχοντες συνανθρώπους μας. Ν μ περιμένουμε ν κτυπήσει τν πόρτα το σπιτιο μας νδες συνάνθρωπός μας. Πρέπει ν ξέρουμε τι πάρχουν πολλο ναξιοπαθοντες συνάνθρωποί μας πο ξιοπρέπειά τους δν τος φήνει ν δημοσιοποιον τ πρόβλημά τους.
Σαμαρείτης δν επε «εμαι βιαστικός. Πρέπει ν φτάσω γκαιρα στν προορισμό μου». Οτε κα σκέφθηκε ν ναθέσει σ λλον τ καθκον τς γάπης. Μόνος του πρε τν πληγωμένο κα τν πγε στ πανδοχεο.
κόμα γάπη μας πρέπει ν εναι ποτελεσματική. πως Σαμαρείτης δν ρκέστηκε μόνο ν κατεβε π τ ζο του, ν πλύνει τς πληγς κα ν δέσει τ τραύματα το «μπεσόντος ες τος ληστάς», λλ τν νέβασε στ ζο του κα τν πγε στ πανδοχεο, τσι κι μες ν μν δίνουμε κάτι στ φτωχ γι ν τν ξεφορτωθομε· ν μ δίνουμε δηλ. κάτι γι τ μάτια το κόσμου. ς χριστιανοί, πο εμαστε, φείλουμε ν μεταχειριζώμαστε κάθε μέσο πο χουμε στ διάθεσή μας προκειμένου ν νακουφίσουμε πραγματικ τν πόνο του.
γάπη μας κόμα ν δραστηριοποιεται φοβα. Σαμαρείτης γνώριζε τι σ᾽ἐκενα τ μέρη πο ταν πληγωμένος κα τοιμοθάνατος ουδαος πρχαν πολλο ληστές. Δν φοβήθηκε, μως, μήπως βγον π τ κρυσφύγετά τους κα πάθει τ δια μ τν νθρωπο ατό. Γιατ μς λέει μαθητς τς γάπης, γ. ωάννης, «φόβος οκ στιν ν τ γάπ, λλ᾽ἡ τελεία γάπη ξω βάλλει τν φόβον». (Α´Ἰω. 4,18)
Γιατ κα μες σκώντας τ χρέος τς γάπης τίποτε δν πρέπει ν φοβόμαστε. Οτε τ πικρόχολα σχόλια μερικν συνανθρώπων μας, οτε ο ερωνείες ο ο κατηγορίες, πο βασάνιστα μερικο κτοξεύουν ν μς πτωον.
Κα τέλος, γάπη μας πρέπει ν εναι νιδιοτελής. γάπη, λέει π. Παλος, «ο ζητε τ αυτς» (Α´Κορ. 13,5). Τ σημαίνει, μως, νιδιοτέλεια; νιδιοτελς γάπη εναι ατ πο γίνεται χι γι τν κανοποίηση το τομικο μας συμφέροντος. Πολλο συνάνθρωποί μας προβάλλουν στ Μ.Μ.Ε. τς γαθοεργίες τους γι ν δείξουν τ ργο τους. προβολ ατή, μως, ταπεινώνει κα πληγώνει τος συνανθρώπους πο ποφέρουν κα τος ποίους-ποτίθεται- πιθυμομε ν νακουφίσουμε. προβολ ατ γίνεται μόνο πρς  τ «θεαθναι τος νθρώποις». Γιατ κα Θες δν πιβραβεύει ατς τς καλές μας πράξεις. λλωστε, Χριστς επε τι τ να χέρι ν μ γνωρίζει τί πράττει τ λλο.
γαπητοί μου! Πρέπει, τέλος, ν δομε ποις εναι καλς Σαμαρείτης τς παραβολς το Κυρίου. καλς Σαμαρείτης εναι διος Χριστός, πο φησε τος ορανούς, ρθε στ γ μας, γινε νθρωπος, δίδαξε κα θαυματούργησε, σταυρώθηκε κα ναστήθηκε γι τος νθρώπους. ταν ο νθρωποι κτυπημένοι π τος νοητος ληστές, τος δαίμονες κα Χριστς πούλωσε τ τραύματα  πο νοιξε μαρτία. Κα πειτα Χριστς πρε τν νθρωπο κα τν βαλε στ Πανδοχεο Του, τ ποο εναι γία μας κκλησία. Κα στν κκλησία το Χριστο νθρωπος παίρνει μέσα Του τ χραντα Μυστήρια, πο τν βάζουν στν βασιλεία τν ορανν.
Χρέος, πομένως, λων τν χριστιανν εναι ν παραδειγματιστομε π τ παράδειγμα τς γάπης το Κυρίου μας πρς τν νθρωπο κα ν χουμε τέτοια γάπη, πο ν γκαλιάζει λο τ κόσμο. Ναί, δελφοί μου, ν τος γαπομε λους γιατ λοι μεταξύ μας εμαστε δέλφια. μν!
* * *

Δεν υπάρχουν σχόλια: