Είναι άγνωστο
από που καταγόταν ο Άγιος Ιερομάρτυς
Μεθόδιος, ο οποίος άθλησε
κατά τους χρόνους του αυτοκράτορος Διοκλητιανού (284 – 305 μ.Χ.). Υπήρξε κατ’ αρχάς μεν Επίσκοπος του εν Λυκία Ολύμπου, έπειτα δε Επίσκοπος Τύρου (της Φοινίκης), κατ’ άλλους
δε Επίσκοπος Φιλίππωντης
Μακεδονίας. Το αναφερόμενο ότι διετέλεσε Επίσκοπος Πατάρων είναι αναληθές,
προελθόν εκ του περί Αναστάσεως διαλόγου του, ο οποίος έλαβε χώρα στα Πάταρα. Διαπρεπής αρχιερεύς
και πλατωνικός φιλόσοφος, διακρινόταν γιατην εμμονή του στην πίστη και την
παράδοση και κατατάσσεται στους κορυφαίους
θεολόγους της εποχής του, αγωνισθείς σφοδρώς κατά του Ωριγένους
και των οπαδών αυτού. Κατά τον επίΔιοκλητιανού
εναντίον των Χριστιανών κηρυχθέντα διωγμό, συνελήφθη και υπέστη μαρτυρικό θάνατο,
το 311 μ.Χ.,
στη «Χαλκίδα της Ελλάδος
και ουχί της Συρίας», κατά νεώτερες επιστημονικές έρευνες. Κατ’
άλλους, ασθενών, εφονεύθη δια μαχαίρας υπό υπηρέτου, τον
οποίο οι Ωριγενιστές είχαν δώσει σε αυτόν. Ο
υμνογράφος Θεοφάνης στον εορταστικό Κανόνα της μνήμης του Αγίου (Ωδὴ Γ’, τροπ. 1)
εκφράζεται ως εξής επί του προκειμένου για τον Μεθόδιο: «Επιπολάζουσανιδών,
την Ωριγένουςαπάτην, ως υπάρχων άριστος ποιμήν, τω θείωπυρίσυντόμωέφλεξας,
πάσαν εκείνου την αχλύν, την απαστράπτουσαναίγλην, άψας της σοφίας σου,
θεόληπτε». Για το μαρτυρικό του θάνατο εκφράζεται
(Ωδή Α’, τροπ. 3) κατ’ αυτόν τον τρόπο: «Στέφει του
μαρτυρίου, ιερωσύνης τε μύρω, παμμάκαρ κοσμούμενος, δι’ αμφοτέρων ήστραψας,
όθεν της αληθεστάτης, και θεοειδούς
κληρουχίαςτετύχηκας».
Ο Ιερομάρτυρας
Επίσκοπος Πατάρων που τιμάται από την Εκκλησία εορτάζεται την 20η Ιουνίου,
όταν τελείται «η μνήμη του αγίου
ιερομάρτυρος Μεθοδίου επισκόπου Πατάρων», πρόκειται δε για τον Άγιο
Μεθόδιο Ολύμπου.
Το
συγγραφικό έργο του Αγίου Μεθοδίου υπήρξε πλουσιώτατο, το σπουδαιότερο δε έργο του,
το οποίο αναδεικνύει και αξιόλογο ποιητή, είναι το
ασκητικού και ηθικούπεριεχομένου «Συμπόσιον των
δέκα παρθένων ή περί αγνείας».
Άλλα έργα είναι «Περί του αυτεξουσίου», «Περί αναστάσεως» ή «Αγλαοφών». Αποσπάσματα από τα έργα του είναι: «Περί των γενητών», «Ερμηνευτικαίπραγματείαι», «Περί βίου», «Εκ των κατάΠορφυρίου» και άλλα.
Άλλα έργα είναι «Περί του αυτεξουσίου», «Περί αναστάσεως» ή «Αγλαοφών». Αποσπάσματα από τα έργα του είναι: «Περί των γενητών», «Ερμηνευτικαίπραγματείαι», «Περί βίου», «Εκ των κατάΠορφυρίου» και άλλα.
Απολυτίκιον.
Ήχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείανμέθοδον, της ευσεβείας, εθησαύρισας, τη Εκκλησία, ως Ιεράρχης και Μάρτυς Μεθόδιε· συ γαρ σοφίας τον πλούτονδρεψάμενος, αθλητικώς το σοντάλαντονηήξησας· Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Θείανμέθοδον, της ευσεβείας, εθησαύρισας, τη Εκκλησία, ως Ιεράρχης και Μάρτυς Μεθόδιε· συ γαρ σοφίας τον πλούτονδρεψάμενος, αθλητικώς το σοντάλαντονηήξησας· Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Κοντάκιον.
Ήχος δ’. Επεφάνης σήμερον.
Ως πυρσόνκτησάμενος την θείαν γνώσιν, εναθλήσειέφανας, μυσταγωγέτων υπέρ νουν, καταφαιδρύνων τους ψάλλοντας· χαίροιςεκφάντωρ του Λόγου Μεθόδιε.
Ως πυρσόνκτησάμενος την θείαν γνώσιν, εναθλήσειέφανας, μυσταγωγέτων υπέρ νουν, καταφαιδρύνων τους ψάλλοντας· χαίροιςεκφάντωρ του Λόγου Μεθόδιε.
Μεγαλυνάριον.
Εύσημος κιθάρα καιμελουργός, θείων διδαγμάτων,ανεδείχθης Ιερουργέ· όθεν και τωξίφει, τμηθείς σου τον αυχένα, απέτεμες την πλάνην, Πάτερ Μεθόδιε.
Εύσημος κιθάρα καιμελουργός, θείων διδαγμάτων,ανεδείχθης Ιερουργέ· όθεν και τωξίφει, τμηθείς σου τον αυχένα, απέτεμες την πλάνην, Πάτερ Μεθόδιε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου