Την
ημέρα αυτή η Εκκλησία εορτάζει με ξεχωριστή
λαμπρότητα τη Σύναξη των Δώδεκα Αποστόλων. Βεβαίως υπάρχουν και οι μνήμες
τους σε διάφορες ημερομηνίες του
λειτουργικού έτους, αλλά με αυτό το συλλογικό εορτασμό τιμάται σύμπασα η χορεία των μεγάλων
αυτών ανδρών, οι οποίοι ως συνεχιστές του σωτηριώδους έργου του
Κυρίου επί της γης, έστρεψαν το ρουν της ιστορίας και άλλαξαν κυριολεκτικά τη
μορφή του κόσμου. Χάρη στον ιδικό τους αγώνα, τις αφάνταστες
προσωπικές τους θυσίες, τη μαρτυρία και
το μαρτύριό τους εθεμελιώθηκε
η Εκκλησία στον κόσμο.
Η λέξη «Απόστολος» σημαίνει τον απεσταλμένο. Εν προκειμένω
Απόστολοι ονομάσθηκαν οι εκλεγμένοι
και καλεσμένοι από τον Κύριο Μαθητές Του να συνεχίσουν το σωστικό Του
έργο, μετά την εις τους ουρανούς Ανάληψή
Του. Επίσης, σύμφωνα με την χαρακτηριστική Του προτροπή έγιναν οι μάρτυρες της Αναστάσεώς Του «έως εσχάτου της γης».
Η εκλογή
και η κλήση των Αποστόλων, οι οποίοι
ως την Πεντηκοστή
καλούνταν Μαθητές, έγινε αμέσως
με την αρχή της δημόσιας δράσεως
του Κυρίου, στη Γαλιλαία. Ευθύς μετά τη
Βάπτισή Του κατευθύνθηκε στις όχθες της λίμνης Γενησαρέτ, όπου απευθύνθηκε
στους εκεί αλιείς, στους οποίους
είπε: «δεύτε οπίσω μου και
ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων». Αυτοί «ευθέως αφέντες τα
δίκτυα ηκολούθησαν αυτώ». Άλλοι, «αφέντες
τον πατέρα αυτών Ζεβεδαίον εν τω πλοίω μετά των μισθωτών, απήλθον οπίσω αυτού».
Οι μαθητές
ορίσθηκαν από τον Κύριο σε τρεις
κύκλους ήτοι: το στενό κύκλο των Δώδεκα, τον ευρύτερο κύκλο των Εβδομήκοντα
και τον ευρύτατο κύκλο των πολυπληθών φίλων
Του. Μεγαλύτερη σημασία είχε ο κύκλος των Δώδεκα. Αυτοί ευρίσκονταν πλησίον Του και σ’ αυτούς αποκάλυψε τα μυστήρια του
Θεού. Αυτοί είχαν την ευλογία και τη
δόξα να ορισθούν ως οι κατ’ εξοχήν συνεχιστές του έργου Του, διότι μόνο σε αυτούς είπε: «Εγώ
εξελεξάμην υμάς, και έθηκα υμάς, ίνα
υμείς υπάγητεκαι καρπόν φέρητε, και ο
καρπός ημών μένῃ». Μετά την Ανάσταση τους κατέστησε επίσημα διαδόχους
και συνεχιστές του έργου Του: «καθώς απέσταλκέ με ο Πατήρ, κἀγώ πέμπω υμάς. Και τούτο ειπών ενεφύσησε και λέγει αυτοίς·
λάβετε Πνεύμα Άγιον, αν τινων αφήτε τας αμαρτίας, αφίενται αυτοίς, αν τινων κρατήτε,
κεκράτηνται». Επίσης στο όρος της Γαλιλαίας, όπου είχαν συναχθεί
οι ένδεκα μαθητές, λίγο πριν την Ανάληψη, τους είπε: «Πορευθέντες
μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός, του Υιού και
του Αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες
αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν».
Ως προς την
εκλογή
των Αγίων Αποστόλων είναι χαρακτηριστικοί οι
λόγοι του Αποστόλου Παύλου: «Επειδή γαρ εν τη σοφία του Θεού ουκ ἔγνω ὁ κόσμος διὰτῆς σοφίας τὸν Θεόν...
τὰ μωρὰ τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ο Θεός, ίνα
τοὺς σοφοὺς καταισχύνῃ τὰ ἰσχυρά, καὶ τὰ
ἀγενῆ τοῦ κόσμου καὶ τὰ εξουθενημένα εξελέξατο ο Θεός, και τα μη όντα, ίνα τα
όντα καταργήσῃ, όπως μη καυχήσηται πάσα σὰρξ
ενώπιον του Θεού».
Το
έργο των Αγίων Αποστόλων συνεχίσθηκε και συνεχίζεται δια των διαδόχων αυτών.
Αυτή η αδιάκοπη διαδοχή συνεχίζεται
έως σήμερα και χαρακτηρίζεταιως αδιάκοπη
διαδοχή προσώπων καιπίστεως
και γι’ αυτό ονομάζεται η Εκκλησία
μας Αποστολική.
Οι Άγιοι Δώδεκα Απόστολοι είναι: ο Απόστολος Πέτρος († 29 Ιουνίου), ο Απόστολος Ανδρέας († 30 Νοεμβρίου), ο Απόστολος Ιάκωβος ο του Ζεβεδαίου († 30 Απριλίου), ο Απόστολος Ιάκωβος ο του Αλφαίου († 9 Οκτωβρίου), ο Ευαγγελιστής Ιωάννης († 24 Σεπτεμβρίου), ο Απόστολος Φίλιππος († 14 Νοεμβρίου), ο Απόστολος Βαρθολομαίος († 11 Ιουνίου), ο Απόστολος Θωμάς († 6 Οκτωβρίου), ο Ευαγγελιστής Ματθαίος († 16 Νοεμβρίου), ο Απόστολος Ιούδας († 19 Ιουνίου), ο Απόστολος Ματθίας († 9 Αυγούστου), ο Απόστολος Σίμων ο Ζηλωτής († 10 Μαΐου).
Οι Άγιοι Δώδεκα Απόστολοι είναι: ο Απόστολος Πέτρος († 29 Ιουνίου), ο Απόστολος Ανδρέας († 30 Νοεμβρίου), ο Απόστολος Ιάκωβος ο του Ζεβεδαίου († 30 Απριλίου), ο Απόστολος Ιάκωβος ο του Αλφαίου († 9 Οκτωβρίου), ο Ευαγγελιστής Ιωάννης († 24 Σεπτεμβρίου), ο Απόστολος Φίλιππος († 14 Νοεμβρίου), ο Απόστολος Βαρθολομαίος († 11 Ιουνίου), ο Απόστολος Θωμάς († 6 Οκτωβρίου), ο Ευαγγελιστής Ματθαίος († 16 Νοεμβρίου), ο Απόστολος Ιούδας († 19 Ιουνίου), ο Απόστολος Ματθίας († 9 Αυγούστου), ο Απόστολος Σίμων ο Ζηλωτής († 10 Μαΐου).
Απολυτίκιον.
Ήχος γ’. Την ωραιότητα.
Ως δωδεκάπυρσος, λυχνία έλαμψαν, οι Δωδεκάριθμοι, Χριστού Απόστολοι, Πέτρος και Παύλος συν Λουκά, Ανδρέας και Ιωάννης, Βαρθολομαίος Φίλιππος, συν Ματθαίω και Σίμωνι, Μάρκος και Ιάκωβος, και Θωμάς ο μακάριος, και ηύγασαν τους πίστει βοώντας· χαίρετε Λόγου οι αυτόπται.
Ως δωδεκάπυρσος, λυχνία έλαμψαν, οι Δωδεκάριθμοι, Χριστού Απόστολοι, Πέτρος και Παύλος συν Λουκά, Ανδρέας και Ιωάννης, Βαρθολομαίος Φίλιππος, συν Ματθαίω και Σίμωνι, Μάρκος και Ιάκωβος, και Θωμάς ο μακάριος, και ηύγασαν τους πίστει βοώντας· χαίρετε Λόγου οι αυτόπται.
Κοντάκιον.
Ήχος δ’. Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ.
Η δωδεκάχορδος και εύσημος νάβλα, των πανευφήμων και σοφών Αποστόλων, εμπνεομένη Πνεύματος ταις θείαις αυγαίς, πάσι μεν εκήρυξεν, ευσεβείας τον φθόγγον, γλώσσας δε εφίμωσεν, ασεβείας τω λόγω· ούςευφημούντες είπωμεν τρανώς· χαίρετε μύσται, Χριστού και διάκονοι.
Η δωδεκάχορδος και εύσημος νάβλα, των πανευφήμων και σοφών Αποστόλων, εμπνεομένη Πνεύματος ταις θείαις αυγαίς, πάσι μεν εκήρυξεν, ευσεβείας τον φθόγγον, γλώσσας δε εφίμωσεν, ασεβείας τω λόγω· ούςευφημούντες είπωμεν τρανώς· χαίρετε μύσται, Χριστού και διάκονοι.
Μεγαλυνάριον.
Πέτρον Παύλον Μάρκον συν τω Λουκά, Φίλιππον Ανδρέαν, Ιωάννην τε και Θωμάν, Σίμωνα Ματθαίον, και τον Βαρθολομαίον, συν θείω Ιακώβω, ύμνοις τιμήσωμεν.
Πέτρον Παύλον Μάρκον συν τω Λουκά, Φίλιππον Ανδρέαν, Ιωάννην τε και Θωμάν, Σίμωνα Ματθαίον, και τον Βαρθολομαίον, συν θείω Ιακώβω, ύμνοις τιμήσωμεν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου