Ο Άγιος
Πέτρος κατάγονταν από την
Κωνσταντινούπολη και
γεννήθηκε περί τα μέσα του 9ου αἰῶνος μ.Χ. Οι γονείς του διακρίνονταν όχι
μόνο κατά τον επίγειο
πλούτο τους, αλλά
και στην ευσέβεια
και στη φιλανθρωπία.
Τα ονόματά τους δεν είναι γνωστά. Γνωρίζουμε μόνο ότι σε ατμόσφαιρα αρετής
και σωφροσύνης, αγάπης και ελεημοσύνης, ευλάβειας και ευσέβειας, εξέθρεψαν με
παιδεία και νουθεσία Κυρίου τα πέντε τέκνα
τους: Παύλο, Διονύσιο, Πέτρο,
Πλάτωνα και τη θυγατέρα
τους.
Γονείς και
τέκνα με ένθεο
ζήλο επιλέγουν την
άσκηση της μοναχικής
ζωής και αποσύρονται σε μονή. Εκεί ο Πέτρος, από
νεαρή ηλικία, απερίσπαστος από κοσμικές
ή άλλες φροντίδες, αφοσιώνεται με όλες του τις δυνάμεις στην άσκηση και
τον αγώνα της αρετής. Αναδεικνύεται ο
αυστηρός ασκητής της ερήμου,
κοσμούμενος με τις
αρετές της ταπεινοφροσύνης, της σωφροσύνης, της
φιλαλήθειας, της συμπάθειας, της φιλανθρωπίας, της υπομονής, της εγκράτειας, της
προσευχής. Μελετά την Αγία
Γραφή
και τους Πατέρες, αλλά και τη θύραθεν σοφία, την αρχαία ελληνική γραμματολογία,
έχοντας ως πρότυπο τον Μέγα Φώτιο, Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.
Αφού
έμαθε τις αρετές του Αγίου Πέτρου, ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Νικόλαος ο
Μυστικός, άνδρας προικισμένος με σοφία, ικανότητα, διορατικότητα και
αποφασιστικότητα, επιθυμούσε διακαώς
να αναβιβάσει τον Άγιο
στο
αξίωμα της αρχιεροσύνης
και τον κάλεσε προκειμένου
να πληρώσει τη χηρεύουσα
Μητρόπολη Κορίνθου. Ο Άγιος Πέτρος διστάζει να
ανταλλάξει την αγαπητή του
ειρηνική ζωή με την τύρβη
του κόσμου. Με μετριοφροσύνη αποποιείται την τιμή, ευχαριστεί
και αρνείται. Ο Πατριάρχης τότε
στρέφεται προς τον αδελφό του
Αγίου, Παύλο († 27
Μαρτίου), τον οποίο
καθιστά Μητροπολίτη Κορίνθου.
Αλλά και δεν παύει να προσπαθεί να
πείσει τον Πέτρο
να αποδεχθεί την
αρχιεροσύνη. Ένεκα τούτου και για να μην πικραίνει τον Πατριάρχη, ο Άγιος
αποφασίζει να κατέλθει στην
Κόρινθο, τον θρόνο της οποίας κοσμούσε
ο αδελφός του Παύλος,
για να εφησυχάσει κοντά του.
Όταν
χήρεψε η Επισκοπή Άργους, η οποία
εξαρτιόταν από την Μητρόπολη Κορίνθου,
Αργείοι και Ναυπλιείς απευθύνονται προς τον
Επίσκοπο Παύλο ζητώντας επίμονα
ως Επίσκοπο της περιοχής τους τον
Άγιο Πέτρο. Ο Άγιος κάμπτεται
και αποδέχεται τη
θέση του Επισκόπου
Άργους.
Ως Επίσκοπος
αναδεικνύεται τύπος των πιστών σε ὀλα. Δίδασκε αδιάλειπτα με τα λόγια
και τα έργα,
στήριζε τους κλονιζόμενους,
έτρεφε τους πεινώντες, θεράπευε
τους πάσχοντες, εξαγόραζε
αιχμαλώτους των Σαρακηνών. Όλοι
φωτίζονται από το
φως της αλήθειας
και το άγιο παράδειγμά του. Ο
Δωρεοδότης Θεός
επιβραβεύει τις αρετές
του Αγίου και απαντά στις δεήσεις υπέρ του ποιμνίου του,
χαρίζοντας πλούσιες τις ευλογίες Του. Χάρη στην επέμβαση και τις προσευχές του
Αγίου, επιτελούνται θαύματα. Ως άλλος προφήτης
Ηλίας τρέφει σε
καιρό λιμού τους κατοίκους
της περιοχής με
λίγο αλεύρι. Λυτρώνει με
την επίμονη προσευχή του νεαρή
αιχμάλωτη των Σαρακηνών. Θεραπεύει γυναίκα δαιμονισμένη.
Ακόμη ο
Άγιος, πολυμαθής και σοφός, είναι
ο παιδευτικός και
ευφράδης διδάσκαλος. Τούτο μαρτυρούν οι διασωθέντες επτά λόγοι του.
Επί τρεις ημέρες η γλυκιά φωνή του Αγίου Πέτρου νουθετεί από το κρεβάτι τα τέκνα του και τα ευλογεί. Με την προσευχή και το σημείο του Σταυρού κοιμήθηκε με ειρήνη περί το 925 μ.Χ. Το πρόσωπό του φαινόταν ως να ζούσε και να κοιμόταν, φωτισμένο με φως. Ιερείς και πλήθος λαού, με συγκίνηση και ευλάβεια, ενταφιάζουν το ιερό λείψανο στην αριστερή πλευρά του ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Τα τίμια λείψανά του γίνονται πρόξενα πολλών θαυμάτων. Όμως, στις 21 Ιανουαρίου του 1421, ο Λατῖίνος Επίσκοπος Σιγουντονάνης άρπαξε το ιερό σκήνωμα, για να το μεταφέρει στη Ρώμη.
Επί τρεις ημέρες η γλυκιά φωνή του Αγίου Πέτρου νουθετεί από το κρεβάτι τα τέκνα του και τα ευλογεί. Με την προσευχή και το σημείο του Σταυρού κοιμήθηκε με ειρήνη περί το 925 μ.Χ. Το πρόσωπό του φαινόταν ως να ζούσε και να κοιμόταν, φωτισμένο με φως. Ιερείς και πλήθος λαού, με συγκίνηση και ευλάβεια, ενταφιάζουν το ιερό λείψανο στην αριστερή πλευρά του ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Τα τίμια λείψανά του γίνονται πρόξενα πολλών θαυμάτων. Όμως, στις 21 Ιανουαρίου του 1421, ο Λατῖίνος Επίσκοπος Σιγουντονάνης άρπαξε το ιερό σκήνωμα, για να το μεταφέρει στη Ρώμη.
Απολυτίκιο.
Ήχος γ'. Θείας πίστεως.
Πέτρα άρρηκτος, της Εκκλησίας, ποιμήν άριστος, πόλεως Άργους, ανεδείχθης Ιεράρχα πανεύφημε. Ως ούν πιστός οικονόμος της χάριτος, παντοίων νόσων ημάς ελευθέρωσον, Πέτρε Όσιε, Χριστόν τον Θεόν αιτούμενος, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Πέτρα άρρηκτος, της Εκκλησίας, ποιμήν άριστος, πόλεως Άργους, ανεδείχθης Ιεράρχα πανεύφημε. Ως ούν πιστός οικονόμος της χάριτος, παντοίων νόσων ημάς ελευθέρωσον, Πέτρε Όσιε, Χριστόν τον Θεόν αιτούμενος, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Κοντάκιον.
Ήχος δ’. Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ.
Τω Κορυφαίω των σοφών Αποστόλων, συνωνύμησας ευκλεώς Πάτερ Πέτρε, των τούτων κατετρύφησας αγίων δωρεών· ζήλω γαρ της πίστεως, ευσεβώς διαπρέψας, θαύμασιν εκόσμησας, τον σον ένθεον βίον· Ιερουργέ της δόξης του Χριστού, τους σε τιμώντας, κινδύνων διάσωζε.
Τω Κορυφαίω των σοφών Αποστόλων, συνωνύμησας ευκλεώς Πάτερ Πέτρε, των τούτων κατετρύφησας αγίων δωρεών· ζήλω γαρ της πίστεως, ευσεβώς διαπρέψας, θαύμασιν εκόσμησας, τον σον ένθεον βίον· Ιερουργέ της δόξης του Χριστού, τους σε τιμώντας, κινδύνων διάσωζε.
Μεγαλυνάριον.
Χαίροις Βυζαντίου θείος βλαστός, και της Αργολίδος, ποιμενάρχης και αρωγός· χαίροις Εκκλησίας, πνευματοφόρος πέτρα, της χάριτος το ύδωρ, Πέτρε πηγάζουσα.
Χαίροις Βυζαντίου θείος βλαστός, και της Αργολίδος, ποιμενάρχης και αρωγός· χαίροις Εκκλησίας, πνευματοφόρος πέτρα, της χάριτος το ύδωρ, Πέτρε πηγάζουσα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου