Ὁμιλία πρὸ τῶν
Φώτων
«Εἰς μνημόσυνον
αἰώνιον ἔσται δίκαιος…»
Ἐπειδὴ σὲ λίγες ὥρες,
καὶ πιὸ συγκεκριμμένα τὸ Σάββατο
θὰ ἑορτάσουμε ὅλοι οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοὶ τὴν ἑορτὴ
τῆς Ἐπιφανείας τοῦ
Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
ἤ Φώτων καλὸ εἶναι,
νομίζω, νὰ κάνουμε σήμερα καὶ ὁρισμένες θεοφιλεῖς
σκέψεις πάνω στὴν ἑορτὴ αὐτὴ ποὺ ἔρχεται.
Κατὰ
τὴν ἑορτὴ αὐτή, καὶ ὅσοι βέβαια
ἔχουμε πνευματικὰ μάτια, ἀντικρύζουμε τὸ Χριστὸ
νὰ μπαίνει στὰ νερὰ τοῦ Ἱορδάνη ἁγιάζοντας
ὄχι μόνο τὰ
νερὰ τοῦ ποταμοῦ
αὐτοῦ, ἀλλὰ νὰ ἁγιάζει καὶ
ὅλη τὴν ἁμαρτωλὴ ἀνθρωπότητα.
Διότι ὁ ἄνθρωπος εἶχε ἐκπέσει
σὲ τόσο μεγάλη πνευματικὴ κατάπτωση. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Χριστὸς
παρέλαβε τὴν ἀνθρώπινη φύση καὶ μὲ τὸ βάπτισμά του
καθάρισε, ἐν πρώτοις, τὸν Ἀδὰμ
ἀπὸ τὸ
προπατορικὸ ἁμάρτημα, ἀλλὰ καὶ ὅλους
τοὺς ἀπογόνους του ἀπὸ πλῆθος
ἄλλων ἁμαρτιῶν.
Ὁ
Χριστὸς ὅμως μπαίνει
στὰ νερὰ τοῦ Ἱορδάνη
καὶ γιὰ ἕνα ἀκόμη λόγο∙ γιὰ
νὰ ἐξαλείψει τὴν εἰδωλολατρία ποὺ ἐπικρατοῦσε κατὰ τὴν ἐποχή του. Πρὶν ὅμως μπεῖ
στὰ νερὰ τοῦ Ἱορδάνη
ζήτησε καὶ ἀπὸ τὸν μείζονα
τῶν προφητῶν, τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸ
Πρόδρομο νὰ ἀφήσει τὴν ἔρημο καὶ νὰ πάει
στὸν Ἱορδάνη γιὰ νὰ
βαπτίζει τοὺς Ἰουδαίους βάπτισμα
μετανοίας. Ζητοῦσε δηλαδὴ καὶ
ὁ προφήτης Ἰωάννης τὴ
μετάνοια. Ζητοῦσε ὁ Ἰωάννης ἀπὸ ὅλους τοὺς Ἰουδαίους τὴν
μετάνοια. Ζητοῦσε ἀκόμα καὶ ἀπὸ
τοὺς νομομαθεῖς γραμματεῖς
καὶ φαρισαίους τὴν ἀλλαγὴ ζωῆς. Ζητοῦσε
ὅμως μετάνοια καὶ ἀπὸ
ὅλους τοὺς ἁμαρτωλούς, οἱ ὁποῖοι
ἐμπλέκονταν μὲ τὴν ἁμαρτία (τελῶνες,
στρατιωτικοὺς καὶ ἄλλους). Καὶ τοὺς ζητοῦσε
νὰ ἀφήσουν τὴ ζωὴ
τῆς ἁμαρτίας καὶ νὰ γυρίσουν πίσω, στὸν Ἀρχηγὸ τοῦ Φωτὸς καὶ τῆς Σωτηρίας, τὸ
Χριστό.
Ἔτσι
ὁ προφήτης καὶ
πρόδρομος ζητοῦσε καὶ ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρες νὰ ἀφήσουν τὴν ψεύτικη θρησκεία τῶν εἰδώλων καὶ νὰ ἔρθουν
στὸ φῶς τοῦ Χριστοῦ.
Ζητοῦσε ὅμως ὁ
ἅγιος Ἰωάννης καὶ ἀπὸ τοὺς γραμματεῖς
καὶ φαρισαίους νὰ
πιστέψουν στὸν Χριστό, διότι ὁ
Χριστὸς δίδασκε τὴν Τριαδικότητα τοῦ
Θεοῦ. Γιατὶ οἱ ἑβραῖοι δὲν
πίστευαν ὅτι ὁ Θεὸς εἶναι μὲν Ἕνας, ἀλλὰ ἔχει
τρία Θεανδρικά Πρόσωπα. Ὁ Χριστὸς βέβαια σὲ
καμμία περίπτωση δὲν δίδασκε μ’αὐτὸ
τὴν πίστη σὲ πολλοὺς θεούς.
Ἄν
καὶ οἱ Ἰουδαῖοι ἦταν
μονοθεϊστές, ποτὲ ὅμως δὲν ἐκήρυτταν ἕνα
Θεὸ ὁ Ὁποῖος ἔχει τρεῖς θεῖες Ὑποστάσεις.
Δὲν ἐκήρυτταν δηλαδὴ ποτὲ Ἕναν
Θεὸ ποὺ εἶναι Πατὴρ, Υἱὸς καὶ Ἅγιο Πνεῦμα. Μόνο ἡ Ἐκκλησία
καὶ ὁ Χριστὸς κατὰ τὸ
Βάπτισμά Του τὸ ἔδειξε αὐτό.
Στὸν Ἱορδάνη ποταμὸ ὁμιλεῖ ἀπὸ ψηλὰ
ὁ Θεὸς Πατὴρ καὶ
ζητᾶ πλήρη ὑποταγὴ
στὸν υἱό Του τὸν ἀγαπητό, τὸν
Χριστό, ποὺ βαπτίζονταν.
Καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα
ἐν εἴδει περιστερᾶς, κατεβαίνει ἐπὶ τῆς
κεφαλῆς τοῦ Χριστοῦ.
Ἀδελφοί μου! Πρέπει ὅμως
νὰ γνωρίζουμε ἐπίσης ὅτι ὁ ἀναμάρτητος Χριστὸς
δὲν κάθεται γιὰ
πολὺ μέσα στὰ νερὰ
τοῦ Ἱορδάνη ποταμοῦ
ἐπειδὴ δὲν ἔχει ἁμαρτίες
νὰ ἐξομολογηθεῖ. Ἐμεῖς ἔχουμε ἁμαρτίες, γι’ αὐτὸ βλέποντας
τὸ Χριστὸ νὰ
βαπτίζεται ἀντὶ ἡμῶν ἄς τὸν δοξολογήσουμε, ἄς τὸν εὐχαριστήσουμε γιὰ ὅλα αὐτὰ τὰ
ὁποῖα
πρόσφερε καὶ προσφέρει
πρὸς τὴν ἁμαρτωλὴ ἀνθρωπότητα.
Καὶ ἄς ζητήσουμε ἀπὸ τὸ Χριστὸ
νὰ μπεῖ καὶ
μέσα στὶς ψυχές
μας, ἁγιάζοντάς τες. Εὔχομε, λοιπόν, νὰ βρεῖ ὁ
Χριστὸς καθαρὲς ψυχές, οἱ ὁποῖες δὲν θὰ ἔχουν καμμία
σχέση μὲ τὴν ἁμαρτία, οὕτως ὥστε νὰ μπεῖ μέσα
τους καὶ νὰ στήσει ἐκεῖ
τὸ Θρόνο Του∙ ὁδηγώντας
τὶς ψυχές μας εἰς πᾶσαν τὴν
ἀλήθειαν. Καὶ διὰ πρεσβειῶν τῆς
ὁσίας μητρὸς ἡμῶν
Συγκλητικῆς καὶ τῶν ἁγίων
μαρτύρων Θεοπέμπτου καὶ Θεωνᾶ νὰ εἰσέλθουμε καὶ μεῖς στὸν παράδεισο τῆς βασιλείας
τῶν οὐρανῶν, ποὺ μᾶς ἄνοιξε ἐκ
νέου ὁ ἐν Ἰορδάνη βαπτισθεὶς
Χριστός. Ἀμήν!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου