Ο
Άγιος Μελέτιος γεννήθηκε περί το 310 μ.Χ. στη Μελιτηνή της Μικράς Αρμενίας. Η μαρτυρία περί της πρώτης
εμφανίσεώς του στο προσκήνιο της ιστορίας, λίγο μετά το έτος 357 μ.Χ., τον
καταδεικνύει ως αντίπαλο των αιρετικών
Ομοιουσιανών και οπαδό του Επισκόπου Καισαρείας της Παλαιστίνης Ακακίου, ο
οποίος δια Συνόδου, το έτος 358 μ.Χ., εκλέγει τον Άγιο Μελέτιο ως Επίσκοπο
Σεβαστείας. Λόγω όμως της σφοδρής αντιδράσεως των οπαδών του προηγούμενου
Επισκόπου Σεβαστείας Ευσταθίου, παραιτείται και μεταβαίνει στη Βέροια της
Συρίας. Το έτος 360 μ.Χ. εκλέγεται Πατριάρχης Αντιοχείας, μετατεθέντος του
Πατριάρχου Ευδοξίου στον πατριαρχικό θρόνο της Κωνσταντινουπόλεως. Όταν ο Άγιος
έφθασε στην Αντιόχεια, όλοι οι πιστοί βγήκαν στους δρόμους, για να τον
υποδεχθούν και να λάβουν την ευλογία του.
Στη νέα όμως έδρα ο Άγιος Μελέτιος παρέμεινε ένα μόνο μήνα, αφού οι αιρετικοί Αρειανοί έπεισαν τον αυτοκράτορα
Κωνστάντιο (337 – 361 μ.Χ.) να τον εξορίσει στην Αρμενία και να εκλέξει στην θέση του τον παλαιό συνεργάτη του Αρείου, Ευζώιο.
Τα ορθόδοξα φρονήματα του Αγίου, ως και η εξορία του και η
αντικατάστασή του, συνετέλεσαν στη δημιουργία μεγάλης παρατάξεως οπαδών του,
που ονομάσθηκαν «Μελετιανοί». Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εξαιρεί τα
αποτελέσματα της επιδράσεως του Αγίου Μελετίου στους πιστούς της Αντιόχειας σε
τόσο λίγο χρονικό διάστημα. Και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο Άγιος Μελέτιος
θεμελίωσε τόσο και ενέβαλε τέτοιο ζήλο για την πίστη στους Χριστιανούς, ώστε, παρά τις αιρετικές
δοξασίες και τις δυσκολίες που
αντιμετώπισαν αργότερα, η διδασκαλία του παρέμεινε άσειστη. Επίσης,
ο ιερός Χρυσόστομος διηγείται το ακόλουθο επεισόδιο,
το οποίο συνέβη κατά την απομάκρυνση του Αγίου από την Αντιόχεια:
Ο
διοικητής της πόλεως οδηγούσε έξω από την Αντιόχεια με άμαξα τον Άγιο, για να
τον θέσει στο δρόμο της εξορίας. Τα πλήθη των Ορθοδόξων το πληροφορήθηκαν και
αμέσως έτρεξαν, γα να ζητήσουν την ευχή του. Στη θέα όμως του διοικητού τόσο
πολύ αγανάκτησαν για την άδικη εξορία του Αγίου, ώστε άρχισαν να λιθοβολούν τον
αντιπρόσωπο του αυτοκράτορα. Και τότε ο Άγιος Μελέτιος, επειδή δεν μπορούσε να εμποδίσει με λόγια την παραφορά του λαού, σηκώθηκε και
προστάτευσε με το σώμα του τον διώκτη
του.
Η
εξορία του Αγίου τερματίσθηκε στις αρχές
του έτους 362 μ.Χ. δια του διατάγματος του νέου αυτοκράτορα Ιουλιανού του Παραβάτου (361 – 363 μ.Χ) περί θρησκευτικής ελευθερίας όλων των υπηκόων. Ο
Άγιος εξορίστηκε και πάλι την άνοιξη του
365 μ.Χ. και το 371 μ.Χ. από τον αυτοκράτορα Ουάλη (364 – 378
μ.Χ.) στην περιοχή Γήτασα της Αρμενίας,
κοντά στα σύνορα της Καππαδοκίας και είχε συχνή επαφή και επικοινωνία με τον
Μέγα Βασίλειο. Επανήλθε στην Αντιόχεια το έτος 379 μ.Χ. Αμέσως συνεκάλεσε
Σύνοδο, η οποία ομολογούσε την πίστη στις αποφάσεις της Α’ Οικουμενικής Συνόδου
και καταδίκασε ὀλες τις αιρέσεις.
Όταν
ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος ο Μέγας (379 – 395 μ.Χ.), συνεκάλεσε στην
Κωνσταντινούπολη, το έτος 381 μ.Χ., τη Β’ Οικουμενική Σύνοδο, ο Άγιος Μελέτιος
κλήθηκε να λάβει μέρος στη Σύνοδο και μάλιστα ως πρόεδρος αυτής. Δυστυχώς ο
Άγιος κοιμήθηκε, λόγω ασθένειας, πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες της Συνόδου.
Στην κηδεία του συμμετείχε και ο αυτοκράτορας, τον δε επικήδειο εξεφώνησε ο
Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης († 10
Ιανουαρίου), ο οποίος μίλησε για τον απορφανισμό της Εκκλησίας της Αντιόχειας,
της Συνόδου και ολόκληρης της Ανατολής, για τη γλυκύτητα και την υπομονή του
Αγίου Μελετίου, ως και για τους διωγμούς τους οποίους υπέστη.
Το ιερό λείψανό του μεταφέρθηκε αργότερα με μεγάλη πομπή στην Αντιόχεια και εναπετέθη στον τάφο του Αγίου Μάρτυρος Βαβύλα, Επισκόπου Αντιοχείας († 4 Σεπτεμβρίου), στον ομώνυμο ναό.
Το ιερό λείψανό του μεταφέρθηκε αργότερα με μεγάλη πομπή στην Αντιόχεια και εναπετέθη στον τάφο του Αγίου Μάρτυρος Βαβύλα, Επισκόπου Αντιοχείας († 4 Σεπτεμβρίου), στον ομώνυμο ναό.
Απολυτίκιον.
Ήχος γ’. Θείας
Πίστεως.
Νόμον ένθεον, εμμελετήσας, την ουράνιον, γνώσιν εκλάμπεις, τη Εκκλησία Ιεράρχα Μελέτιε· την γαρ Τριάδα κηρύττων ομότιμον, αιρετικών διαλύεις τας φάλαγγας. Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Νόμον ένθεον, εμμελετήσας, την ουράνιον, γνώσιν εκλάμπεις, τη Εκκλησία Ιεράρχα Μελέτιε· την γαρ Τριάδα κηρύττων ομότιμον, αιρετικών διαλύεις τας φάλαγγας. Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.
Κοντάκιον.
Ήχος πλ. β’. Την σωματικήν σου παρουσίαν.
Την
πνευματικήν σου παρρησίαν, δεδοικώς ο αποστάτης, φεύγει Μακεδόνιος· την
πρεσβευτικήν δε λειτουργίαν, εκπληρούντές σου οι δούλοι, πόθω σοι προστρέχομεν,
των Αγγέλων εφάμιλλε Μελέτιε, η πύρινος ρομφαία Χριστού του Θεού ημών, η πάντας
τους αθέους κατασφάττουσα· ανυμνούμέν σε τον φωστήρα, τον φωτίσαντα τα πάντα.
Έτερον
Κοντάκιον Ήχος β’. Τοις των αιμάτων σου ρείθροις.
Ορθοδοξίας τοις τρόποις κοσμούμενος, της Εκκλησίας προστάτης και πρόβολος, εδείχθης παμμάκαρ Μελέτιε, καταπυρσεύων τα πέρατα δόγμασι, λαμπτήρ Εκκλησίας φαεινότατε.
Ορθοδοξίας τοις τρόποις κοσμούμενος, της Εκκλησίας προστάτης και πρόβολος, εδείχθης παμμάκαρ Μελέτιε, καταπυρσεύων τα πέρατα δόγμασι, λαμπτήρ Εκκλησίας φαεινότατε.
Μεγαλυνάριον.
Μελέτη δογμάτων πανευσεβών, της Ορθοδοξίας, αναβλύζεις τον γλυκασμόν, και της ανομίας, εξαίρεις την πικρίαν, Μελέτιε παμμάκαρ, Τριάδος πρόμαχε.
Μελέτη δογμάτων πανευσεβών, της Ορθοδοξίας, αναβλύζεις τον γλυκασμόν, και της ανομίας, εξαίρεις την πικρίαν, Μελέτιε παμμάκαρ, Τριάδος πρόμαχε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου