Έζησε επί
των βασιλέων Αμασίου και
Ιεροβοάμ. Ήταν γιος του Αμαθί
και είχε πατρίδα την Γεχθοφέρ,
της φυλής Ζαβουλών.
Ο Ιωνάς
ήταν αυτός, που με
θεία νεύση ενθάρρυνε τον Ιεροβοάμ σε πόλεμο
κατά του άρχοντα της Συρίας, που
κατέληξε σε νίκη του
Ισραήλ και αποκατάσταση
των συνόρων του.
Ο Ιωνάς φέρεται στην Παλαιά Διαθήκη, πέμπτος
μεταξύ των μικρών λεγόμενων προφητών. Βρίσκουμε
δε γι’ αυτόν στο ομώνυμο βιβλίο,
που κυρίως τον έκανε γνωστό
λόγω της ιερής δραματικότητός του. Ο Κύριος
τον είχε διατάξει να πάει
στη Νινευή, έδρα πλάνης
μάταιων καλλωπισμών
και οργίων, για να
κηρύξει
σ’ αυτήν και να προφητέψει
την καταστροφή της.
Ο Ιωνάς όμως, αποφάσισε να
λησμονήσει την διαταγή του Θεού, και έκρινε καλό
να πάει σε μία άλλη πόλη, στους Θαρσείς.
Ξεκίνησε λοιπόν
το ταξίδι του με πλοίο, αλλά στ’ ανοιχτά έπιασε μεγάλη
τρικυμία. Τότε έριξαν
κλήρο, για να
δουν ποιος είναι υπεύθυνός του
κακού που τους βρήκε. Και
ο κλήρος έπεσε στον Ιωνά, που
είχε παρακούσει την διαταγή
του Θεού. Τότε τον έριξαν στη θάλασσα και η τρικυμία σταμάτησε.
Αλλά και τον Ιωνά, τον κατάπιε ένα μεγάλο κήτος χωρίς
να τον φάει και μετά τρεις μέρες και νύκτες τον έβγαλε στην ξηρά σώο
και
αβλαβή.
Τότε ο Ιωνάς πήγε στη Νινευή, προφήτεψε ό,τι του
είπε ο Θεός και οι Νινευίτες μετάνιωσαν,
νήστεψαν 40 μέρες και έτσι η πόλη τους σώθηκε απ’ την καταστροφή.
Διότι η μετάνοια φέρει την αγαθότητα του Θεού, πάνω από τη δικαιοσύνη Του.
Ο Ιωνάς πέθανε στη γη Σαραάρ, κοντά στη βελανιδιά της Δεβόρας και τάφηκε μέσα σε σπηλιά. Βέβαια άλλα γεγονότα της ζωής του μαθαίνουμε στην Π.Δ.
Ο Ιωνάς πέθανε στη γη Σαραάρ, κοντά στη βελανιδιά της Δεβόρας και τάφηκε μέσα σε σπηλιά. Βέβαια άλλα γεγονότα της ζωής του μαθαίνουμε στην Π.Δ.
Απολυτίκιον. Ήχος
γ’. Θείας πίστεως.
Σάλπιγξ εύηχος, θείων κριμάτων, κόσμω πέφηνας, αναφωνούσα, Ιωνά τοις Νινευίταις μετάνοιαν· και συσχεθείς εν τω κήτει προέγραψας, την του Σωτήρος τριήμερον έγερσιν· όθεν πρέσβευε, δοθήναι τοις σε γεραίρουσι, πταισμάτων ιλασμόν και μέγα έλεος.
Σάλπιγξ εύηχος, θείων κριμάτων, κόσμω πέφηνας, αναφωνούσα, Ιωνά τοις Νινευίταις μετάνοιαν· και συσχεθείς εν τω κήτει προέγραψας, την του Σωτήρος τριήμερον έγερσιν· όθεν πρέσβευε, δοθήναι τοις σε γεραίρουσι, πταισμάτων ιλασμόν και μέγα έλεος.
Κοντάκιον. Ήχος
γ’. Η Παρθένος σήμερον.
Εν κοιλία ένδοξε, τριημερεύσας του κήτους, του Χριστού την κάθοδον, τοις εν τω Άδη προφαίνεις· πάθος γαρ, δεχθείς σαρκί εκών ο Δεσπότης, έλαμψεν, από του μνήματος τριημέρως· δια τούτό σε Προφήτα, ως τύπον τούτου, Ιωνά μέλπομεν.
Εν κοιλία ένδοξε, τριημερεύσας του κήτους, του Χριστού την κάθοδον, τοις εν τω Άδη προφαίνεις· πάθος γαρ, δεχθείς σαρκί εκών ο Δεσπότης, έλαμψεν, από του μνήματος τριημέρως· δια τούτό σε Προφήτα, ως τύπον τούτου, Ιωνά μέλπομεν.
Μεγαλυνάριον.
Βροντή ουρανία τη Νινευί, η φωνή σου ώφθη, μετανοίας τας απαρχάς, ταύτη
προξενούσα,
ω Ιωνά Προφήτα, και παύουσα κακίας, ορμήν
την άσχετον.Βροντή ουρανία τη Νινευί, η φωνή σου ώφθη, μετανοίας τας απαρχάς, ταύτη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου