«Αυτοκράτωρ εστί των παθών ο ευσεβής λογισμός». Ο ευσεβής λογισμός είναι κυρίαρχος και εξουσιαστής επί των παθών. Αυτό
με περίσσια ανδρεία απέδειξαν οι
επτά αδελφοί Μακκαβαίοι με τη
στάση τους απέναντι στον βασιλιά
της Συρίας Αντίοχο,
όταν αυτός τους έταξε δόξες,
τιμές και επίγειες απολαύσεις, άν αυτοί
καταπατούσαν τον Μωσαϊκό νόμο
και έτρωγαν από
τα απαγορευμένα φαγητά
που τους πρόσφερε.
Προηγήθηκε ο
ενενηκονταετής διδάσκαλός τους, Ελεάζαρος, που εφάρμοσε στο έπακρο το νόμο που τους
δίδασκε, με αποτέλεσμα ο Αντίοχος να τον ρίξει
στη φωτιά. Εμπνεόμενα
από τη θυσία
του γέροντα διδασκάλου τους,
τα επτά αδέλφια
κράτησαν την ίδια γενναία στάση
απέναντι στο βασιλιά,
όταν τους κάλεσε μπροστά του.
Στην αρχή
ο Αντίοχος προσπάθησε να τους κολακεύσει
με διάφορα εγκώμια για τη νιότη τους. Τους είπε ότι άν έτρωγαν από τα ειδωλόθυτα που τους πρόσφερε, θα απολάμβαναν
μεγάλες τιμές, και φυσικά θα τους έσῳζε
από το θάνατο. Τότε οι επτά
αδελφοί απάντησαν στον Αντίοχο: «χαλεπώτερον γαρ αυτού του θανάτου νομίζομεν είναι σου τον επί τη παρανόμω
σωτηρία ημών έλεον». Δηλαδή, είναι περισσότερο επιβλαβής και απ’ αυτόν το
θάνατο, νομίζουμε, η συμπάθειά σου για την παράνομη σωτηρία μας. Εξοργισμένος
τότε ο Αντίοχος,
με τροχούς, φωτιά
και ακόντια, έναν – έναν τους σκότωσε όλους.
Όταν είδε αυτό η μητέρα τους Σολομονή, ρίχτηκε μόνη της στη φωτιά και έτσι όλοι μαζί πήραν το στεφάνι του μαρτυρίου.
Όταν είδε αυτό η μητέρα τους Σολομονή, ρίχτηκε μόνη της στη φωτιά και έτσι όλοι μαζί πήραν το στεφάνι του μαρτυρίου.
Απολυτίκιο. Ήχος δ’.
Ο υψωθείς εν
τω Σταυρώ.
Των Μακκαβαίων τον επτάριθμον δήμον, συν τη μητρί Σολομονή τη αγίᾳ, και Ελεάζαρ άμα ευφημήσωμεν· ούτοι γαρ ηρίστευσαν, δι’ αγώνων νομίμων, ως φρουροί και φύλακες, των του Νόμου δογμάτων· και νυν ως καλλιμάρτυρες Χριστού, υπέρ του κόσμου, απαύστως πρεσβεύουσι.
Των Μακκαβαίων τον επτάριθμον δήμον, συν τη μητρί Σολομονή τη αγίᾳ, και Ελεάζαρ άμα ευφημήσωμεν· ούτοι γαρ ηρίστευσαν, δι’ αγώνων νομίμων, ως φρουροί και φύλακες, των του Νόμου δογμάτων· και νυν ως καλλιμάρτυρες Χριστού, υπέρ του κόσμου, απαύστως πρεσβεύουσι.
Κοντάκιον. Ήχος β’. Τα άνω ζητών.
Σοφίας Θεού, οι στύλοι οι επτάριθμοι, και θείου φωτός, οι λύχνοι οι επτάφωτοι, Μακκαβαίοι πάνσοφοι, προ Μαρτύρων μέγιστοι Μάρτυρες, συν αυτοίς τον πάντων Θεόν, αιτείσθε σωθήναι τους τιμώντας υμάς.
Σοφίας Θεού, οι στύλοι οι επτάριθμοι, και θείου φωτός, οι λύχνοι οι επτάφωτοι, Μακκαβαίοι πάνσοφοι, προ Μαρτύρων μέγιστοι Μάρτυρες, συν αυτοίς τον πάντων Θεόν, αιτείσθε σωθήναι τους τιμώντας υμάς.
Μεγαλυνάριον.
Χαίροις η επτάκλωνος συνδρομή, όρπηκες ωραίοι, Μακκαβαίων της πατριάς, συν μητρί τη θεία, άμα και διδασκάλω, οι ευκλεείς του Νόμου, και θείοι φύλακες.
Χαίροις η επτάκλωνος συνδρομή, όρπηκες ωραίοι, Μακκαβαίων της πατριάς, συν μητρί τη θεία, άμα και διδασκάλω, οι ευκλεείς του Νόμου, και θείοι φύλακες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου